Leestip: Fantastisch Newsweek-stuk over problematiek Europa...

Tue Jun 14 09:13:53 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder:
>Maar wordt het Mussert of Moskou ?

 Martijn Meijering <mmeijeri at XS4ALL.NL>:
>Geen van beiden, dunkt mij. Wat dunkt jou?

 Ik zie geen verschil tussen Europa nu en de Weimar republiek van weleer.
 Destijds ging het er om wie de macht zou krijgen (grijpen), de communisten
 of een van de rechtse beweringen (waaronder de nazi's). Momenteel zien we
 dat in Europa extreem links en extreem rechts garen spinnen bij het gebrek
 aan beleid en visie van de traditionele partijen - louter omdat ze niet in
 de positie waren om frobelend mee te regeren. Want ze zijn natuurlijk geen
 haar beter.

 Het politieke midden is compleet weggevaagd en dat is gevaarlijk in een
 periode waarin de maatschappij afbrokkelt, verpaupert en mensen radeloos
 op zoek gaan naar een alternatief voor de, als een bedreiging ervaren,
 democratie.

 Kortom: ik ben er bepaald niet gerust op.