Onderwijsbezuinigingen? (was: het is tijd voor lastenverlichting)

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Jun 12 10:17:49 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ger, wat hou ik toch van je. Zoals Piet Bambergen zijn René van Vooren had,
> Kees van Kooten zijn Wim de Bie, Bassie zijn Adriaan, zo hebben wij jou. En
> professor Fluks.
>
> Even over het onderwijs.
>
> In dit kabinet wordt op basis van het hoofdlijnenakkoord een structureel
> bedrag van 800 miljoen euro extra geinvesteerd in onderwijs en kennis.

Zeg Piet, ;) waarom hebben we in dit land dan zo weinig (en
slecht herhaalde) kenniseducatieve programma's op onze en
door ons betaalde zenders.

Als kennis en wetenschap zo belangrijk zijn waarom is er dan
zo weinig structurele aandacht voor? Waarom geen regelmatig
nachtelijke herhalingen van educatieve programma's? Waar is
die 24uurs economie?

> In het
> paasakkoord is daar nog 250 miljoen structureel bijgekomen - de teller staat
> dan dus op 1050 miljoen per jaar. Plus eenmalig 500 miljoen uit het fonds
> eonomische structuurversterking naar kennis, ook uit het paasakkoord. En het
> lesgeld voor niet-leerplichtige leerlingen zal ook nog verdwijnen: het
> middelbaar onderwijs wordt weer gratis.

Wanner krijgen we het te zien? Hoe wordt het zichtbaar en
voor welke leeftijdscategorieeen?

Als je in een land leeft waar een vak leren tot kunst was
verheven, waarom is er dan belabberd weinig aandacht voor om
-en bijscholing?

Waaromn gaat ook D66 met een stok achter het volk staan ipv.
voorgaan in kennis en kunde? Het aanbieden van stof en
mogelijkheden? Juist ook voor het welbevinden van al die
Nederlanders die VOORUIT willen?

> Bovendien is met ingang van dit kabinet een eind gemaakt aan de
> 'sluipmoordenaars' in het onderwijs: bezuinigingen die overal doorwerken
> vanwege ontoereikende loon- en prijsbijstellingen.

Wat een nonsens. Je hebt gedecentraliseerd naar lagere
overheden en die gaan nu met hun politieke spelletjes de
subsidie potjes verdelen onder hun eigen clandizie (lees:
vazallenkliek).

En gaf je de burger daarin nu maar echt een stem maar die
heb je buitenspel gezet.

Een regierol voor de lokale overheid en ze regisren het
inderdaad, maar dan ook alles. Van de propaganda vooraf om
de publieke opinie te bespelen tot en met invulling geven
waar uiteindelijk de middelen heen gaan.

Hetzelfde geblunder zoals we dat ook in het jeugd -en
jongerenbeleid hebben gezien.

 > Een voorheen (en ook nu
> nog) veel gebruikt middel om algemene bezuinigingen over alle departementen en
> overheidssectoren te verdelen. Het onderwijs wordt daar sinds zomer 2003
> stelselmatig van uitgezonderd. Alleen een aantal oude sluipmoordenaars uit de
> jaren daarvoor hebben ook nu nog hun doorwerking, omdat dergelijke
> bezuinigingen altijd een vierjaarsopbouw kennen.

Bert, hou daar nu eens mee op. Het gaat gigantisch mis op
het beleid dat nu ontwikkeld wordt, in de steigers staat.

WMO is ook zo'n voorbeeld.

> Dat het onverdraaglijk is dat basisscholen nog steeds werken met sterk
> verouderde boeken zijn we eens. Maar al sinds paars 2 komt er structureel geld
> bij voor het basisonderwijs.

Dat nagenoeg rechtreeks door vloeit naar anderen dan binnen
het onderwijs zelf, middels gedecentraliseerde taken en met
nul en generlei invloed van burgers op het lokale
overheidsbeleid. Lees: de vazallenkliek.

> We hebben daar alleen geen directe invloed op;
> gemeenten verdelen dat geld voor het openbaar onderwijs, en maken daarin de
> keuzes.

Nee, die maken geen keuzes. Deden ze dat nu maar. Die hebben
een onaantastbare regierol (die ze van a tot z waarmaken,
en) waarop je geen enkele invloed kunt doen gelden en waarin
je gewoon buitenspel wordt gezet.

Nog erger dan in de bouwfraude worden die nog betrouwbaar
geacht ook en geen strobreed in de weg gelegd vooral door te
gaan op de door hen ingeslagen (doodlopende) weg.

De invloed (macht) heb je ook willens en wetens uit handen
geven aan een gedrocht waarvan je weet dat die niet
democratisch functioneerd en dat ook zelf nog vollop in
beweging is/zou moeten zijn.

Vooal dat laatste, want je hoort er weinig meer over.

Burgerjaarverslagen, uhh... was da?
Nou, Piet? :)

HEnk Elegeert