Online Opinie-onderzoek Euro

Fri Jun 10 22:22:50 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder:

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET>:
>Dat is niet waar: juist in het midden zaten de meeste voorstemmers. Alleen de
>achterbannen van D66 en CDA waren in meerderheid voor. PvdA-stemmbers in
>meerderheid tegen.

 Ik refereerde niet zozeer naar de achterban maar naar de voormannen (-vrouwen).
 Ik had dat eerlijk gezegd niet verwacht. Ik had zelfs zo iets van: hoe
 rechtser hoe meer 'pro' en hoe linker hoe meer 'contra'. Maar dat is kenne-
 lijk niet zo.

 D66 is momenteel natuurlijk geen middenpartij. Ik meen dat in het pamflet
 van Dittrich (dat ik nogal rommelig vind) iets staat van in de trant dat
 D66 een 'radicale middenpartij' moet worden.
 Maar dat is in tegenspraak met elkaar: het politieke midden is altijd gema-
 tigd, nimmer radicaal. D66 is momenteel een rechtse partij; het politieke
 midden is tamelijk leeg - of men moet de CU daar willen plaatsen.

 Ik, eerder:
>Een jaar of 10-15 jaar geleden ging er iets mis met Europa

 Bertus:
>Een jaar of 15 jaar geleden viel de muur. De door communisme vergiftigde
>Oost-Europeanen snakten naar vrijheid en welvaart, en wendden zich naar het
>westen. Terecht ontvingen we ze met open armen.

 Okee, maar heeft dat iets met het lidmaatschap van de EU (EG) te maken ?
 En/of heeft het iets met de EU zelf te maken ? Ik zie die conclusie dus
 niet. Als Oost-Europa zich niet los had weten te maken van een Sovjet-Unie
 hadden we dan niet dezelfde problemen gehad (okee, wel wat minder) als nu ?

 Er is iets mis met de structuur van de EU. Iedereen wil alles samen maar
 tegelijk autonoom blijven. Dat kan dus niet (vandaar die divergentie die
 zo inhakt op de Euro). Ik denk dat het heel goed is dat de 'Grondwet' mis-
 lukt is - nu is er nog een heel klein beetje hoop.

>Maar zelfs voor jou lijkt de geschiedenis pas bij Pim Fortuyn begonnen,

 De problemen in ons land ontstonden tijdens Paars-II. Ik heb op deze lijst
 de komst van iemand-als-Fortuyn voorspeld (niet op de hoogte zijnde van het
 bestaan van de man zelf). Maar die hebben geen relatie met de problemen met
 de EU, lijkt mij. Zijn wel soortgelijk - maar da's weer wat anders.