Online Opinie-onderzoek Euro

Thu Jun 9 15:23:48 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at wxs.nl>:
>Ik heb het ingevuld, blij dat de euro er is.

 Je hebt Zalm toch wel een beetje in bescherming genomen, hoop ik ?  :-)
 Komen de cijfers weer een beetje in evenwicht. Is altijd goed.

>Heb je gisteren ook het interview met Noud Wellink in de Volkskrant
>gelezen?

 Ik was gisteren niet thuis. Niets gezien (heerlijk zo'n dag zonder
 media en Internet), zat op de Veluwe in de Kroondomeinen - geen wit
 zwijn gezien trouwens.

 Bedoel je dit ?
    http://www.volkskrant.nl/economie/1118124277019.html
    http://www.volkskrant.nl/economie/1118124277150.html

 Maar ik heb begrepen dat zowel de Nederlandse Bank en het CBS vrese-
 lijke cijfers over 's lands economie hebben gepubliceerd en dat deze
 cijfers volgens economen te wijten zijn aan het feit dat ons land
 niet meer kan manouvreren als gevolg van de Euro.

 Het verdedigings-scenario is steeds hetzelfde: zonder Euro zou het alle-
 maal nog erger zijn geweest dan nu. Nieuwe 'fabels' dus. Wie gelooft
 zoiets nou ?

 Ik geloof die fabels van Wellink, Zalm en consorten in elk geval niet
 - van de SP en de ganzenleverpatebestrijding trouwens ook niet. Maar de
 serieuze stukken in buitenlandse kranten, lees ik graag. Jammer dat de
 Nederlandse media zo pro-Euro zijn - daar hebben we momenteel dus hele-
 maal niets aan.

 Overigens: zou het toeval zijn dat maandag j.l. de uitslag van het refe-
 rendum bekend wordt en dat in de twee dagen ERNA de economische cijfers
 bekend worden ? Ik weet het antwoord ook niet (en wil niets suggereren)
 maar ik ben geneigd dat niet als een toeval te zien.
 Men kan wel de retorische vraag stellen: had de Nederlandse burger geen
 recht op de hoogte te zijn van de laatste cijfers op het moment dat hij
 (zij) bij het referendum z'n stem uitbracht ? Hadden de politici meteen
 wat minder reden tot klagen over dat de burger 'zo slecht op de hoogte'
 zou zijn.

 Enfin, we leven in boeiende tijden.
 Ondanks alle ellende, vind ik het ook wel weer spannend.

 Marc Fluks, Amsterdam