Online Opinie-onderzoek Euro

drs. W.E. van de Griendt (Universiteit Twente, faculteit W.E.vandeGriendt at UTWENTE.NL
Thu Jun 9 14:42:21 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dag Ger,

het heeft helemaal niks te maken met een door mij gewenste uitkomst. Juist
niet. Ik wil wel eens de echte mening weten van mensen, niet de 'echte'.
Daarom zou het dan ook eens fijn zijn als mensen/bureaus wel neutraal
geformuleerde vragen zouden stellen. Ik weet dat dit moeilijk is, maar je
zou toch zeggen dat zulke bureaus dat moeten kunnen.
Maar dan zie je weer het gangbare principe, dat je ook ziet in consultancy,
etc, dat als men een bepaalde opdrachtgever heeft die belang heeft bij de
uitkomst, dat men een tevreden klant wil houden door de uitkomst een beetje
in de goede richting te helpen. Als je dan naar de vragen kijkt, dan weet je
ook weer genoeg. Het is allemaal wel begrijpelijk, maar je kunt niks met dit
soort onderzoeken (ik hoop dan ook niet dat politici met dit soort enquetes
aan de haal gaan).
Maar sommige mensen willen het bestaan van dit soort mechanismen niet zien,
en begrijpen dat andere mensen de uitkomsten dan wantrouwen. Heel typisch.

Wim