Euro-fabel effect: Fout politiek establishment stort in

Tue Jun 7 16:44:43 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 7-jun-05, at 14:38, Ger wrote:

> Ach ja Erik, zo is het erg makkelijk alles te ontkennen, gewoon er wat
> vragen bij stellen.

Tja Ger, ik ben bang dat je hier meteen al een
paar zaken door elkaar haalt. Ik ontken niet
alles. Ik neem alleen niet alles dat Marc hier
post voetstoots voor waar aan. Dat is toch
echt iets anders. Ik laat me graag van iets
overtuigen, maar dan wel door argumenten,
en niet door stemmingmakerij.
En het stellen van de juiste vragen is helemaal
niet zo makkelijk Ger, dat zul je toch ook wel
hebben gemerkt?

> De trend is die kant op of dat nu een paar procenten meer of minder is.

Die paar procent valt misschien al weg wegens
statistische onvolkomenheden. M.a.w. dat er
sprake is van een trend kan wel, maar uit het
NIBUD-onderzoekje volgt het niet zonder meer.
Ook hier geldt: ik laat me graag overtuigen, maar
dan wel door goed cijfermateriaal.

> En als die enquete niet representatief is kan het ook nog erger zijn
> dan hij
> aangeeft toch?

Dat kan. Of minder erg. Of per ongeluk precies
gelijk. M.a.w. aan de enquête hebben we eigenlijk
niet veel.

> Nogmaals het aantal gedwongen woningverkopen en uitzettingen stijgt. De

Dat is een feit!
Maar komt dat door de euro, dat is de vraag.
Er kunnen wel heel andere redenen zijn.
Misschien zijn veel mensen een paar jaar geleden
wel op te grote voet gaan leven. Misschien hebben
mensen wel een hoop geld vergokt in de aandelen-
gekte; wie zal het zeggen? Het is te gemakkelijk
om alles maar aan de euro te wijten.

> schuldhulp kan het bijna niet meer aan. Het totale bedrag aan geleend
> geld
> stijgt en och, dat wil niet zeggen dat de mensen schulden hebben
> allemaal.

Nou, als mensen geld lenen, dan hebben ze een schuld.
aan degene die ze het geld heeft geleend. Dat staat
vast. ;-)

> Dat is gewoon voor de lol allemaal.

Deels wel ja. Jongeren bijvoorbeeld maken vaak
forse schulden door de aankoop van dure
merkkleding en vooral door de aanschaf van
spelcomputers en mobiele telefoons, en door
intensief gebruik van die telefoons.

> De binnenlandse markt stagneert natuurlijk omdat de mensen het teveel
> aan
> geld allemaal sparen, tuurlijk hoor.

Inderdaad; dat is een belangrijke factor. In de
hand gewerkt door het geklungel van het kabinet.
Dit kabinet denkt beleidsdoelen alleen te kunnen
verwezenlijken door mensen bang te maken. Het
is dan ook het minst populaire kabinet sinds 1945.
Schijnt. (Op basis van een enquête, hoor Ger.)

> We zijn tenslotte ook allemaal veel
> meer gaan verdienen, de prijzen zijn extreem laag, we komen om in al
> het
> geld. We hebben gewoon geen behoefte meer aan nieuwe spullen omdat we
> allemaal veel te veel hebben.
> Maar goed dat we euro hebben toch, daardoor is toch alles veel
> goedkoper
> geworden en de vast lasten van mensen zijn drastisch gedaald.

Dat heb ik niet beweerd, dus je maakt gebruik
van stropopargumentatie.
Ik zeg: we weten het domweg niet, en de NIBUD-
enquête geeft er geen uitsluitsel over.

> Ziekenfondspremie, energie, gemeentelijke lasten en daartegenover staan
> inkomstenverhogingen van tientallen procenten he?

Doorgaans niet. Maar dat het een gevolg is van
de invoering van de euro zou ik ook niet direct
durven beweren.

> En natuurlijk, de mensen die dit jaar ook thuisblijven doen dat niet
> noodgedwongen, ze waren het zat dat elk jaar maar weer op vakantie te
> moeten. En die anderen hebben die behoefte gewoon niet, die vervelen
> zich
> liever rond het huis.

Allerlei factoren spelen hierbij een rol. Geen behoefte
aan vakantie; niet in staat een vervanger te vinden
voor in het eigen bedrijf. Ik weet niet of het allemaal
de schuld is van de euro. Jij?

> En natuurlijk, de veel beter verdiendenden gaan 1,5 keer op vakantie
> dus het

Neenee, het *gemiddelde* is volgens het NIBUD 1,5.
Dus *gemiddeld* gaan de Nederlandse huishoudens
anderhalf keer per jaar op vakantie. Snap je?

> gaat geweldig in Nederland, daarvoor moet je de kleine man natuurlijk
> niet
> meetellen,

Nogmaals: *gemiddeld* gaan de Nederlandse huishoudens
anderhalf keer per jaar op vakantie.
Daarin telt jouw clichématige 'kleine man' dus ook mee.

> Is het lang geleden dat je de gewone man uit de straat nog eens
> gesproken
> hebt? Zal toch wel enkele jaren belopen of niet?

Ik ken allerlei mensen, van daklozen tot multimiljonairs.
Sommige van mijn vrienden hebben alleen AOW of
bijstand, en ik spreek ze meerdere malen per week.
Vandaag heb ik een Marokkaanse vrouw gesproken
die vijf kinderen heeft en door haar man in de steek
is gelaten zonder dat ze over enig inkomen beschikt.
Maar of dat de schuld is van de euro Ger, dat weet
ik niet.

Erik vdMb