Euro-fabel effect: Fout politiek establishment stort in

Tue Jun 7 13:01:11 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ger Arts <gmw.arts at HOME.NL>:
>Nu hoeven we niet meer te wisselen als we op vakantie gaan en nu kunnen we
>niet meer. Hadden we toch maar beter wel moeten wisselen dus en even moeten
>wachten aan de grenzen?

 De ironie is dat de Euro ons werd verkocht met een 'dan hoeven we niet
 te wisselen als we naar het buitenland gaan'. Maar de Euro zelf is de
 reden dat er steeds minder mensen uberhaupt op vakenatie kunnen - laat
 staan naar het buitenland.

 De open grenzen blijf ik wel goed vinden. Niet alles van de EU is fout.
 Maar men is zo vreselijk doorgeschoten.

 Het grote probleem van de EU is dat met het overhevelen van bevoegdheden
 naar Brussel steeds meer zaken zich aan de invloed van de burger onttrek-
 ken, inclusief het terugdraaien van dwaze experimenten.
 Als er een echt Europees parlement was geweest, zou dat niet gebeurd zijn
 (net zo min als de Grondwet geen 'Grondwet' mag heten, is het Europees
 parlement een 'parlement'). Maar ja, nu lijkt het te laat om daar nog iets
 aan te veranderen.

 Het grote probleem thans is dat de zaak als een mislukte pudding in elkaar
 zakt. Louter omdat politici een volledig foute mening zijn toegedaan en
 weigeren om orde op zaken te stellen.

 De Euro verdwijnt sowieso - misschien niet nu maar doen we er nog even over.
 Maar men zal het experiment zonder iets te doen laten ontaarden in een
 financiele ramp die zal doen denken aan de krach van 1929 - terwijl er weinig
 of niets aan de hand zou zijn als men er op dit moment gewoon mee ophield en
 kijken op welke wijze men er een streep onder zet en de slachtoffers compen-
 seert.

 Voor dat laatste is immers moed nodig. Moed en visie. En als we al die be-
 richten zien de afgelopen week ontbreekt het de verantwoordelijken voor deze
 ramp daar nogal aan. Ze zijn dom, extreem conservatief en geestelijk gebor-
 neerd. Maar ze denken dat ze de wijsheid in pacht hebben, dat we naar een
 liberaal Europaradijsje gaan met onbegrensde mogelijkheden voor iedereen.

 Doodeng eigenlijk.