Vooruit !

Mon Jun 6 15:45:33 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>:
>als je als jurrist het begrip vooruit hanteert, begrijp je ook de fietser
>in dit klimaat wat beter: voorruit.

 ...dit is te heavy voor mij... (vond de reactie van Bert hierop overigens
 wel geestig).

 Neemt niet weg dat men op deze wijze nogal wat zaken van de afgelopen
 periode aardig kan ontpathologiseren: de onbegrijpelijke reactie van
 Brinkhorst over het licht dat uitgaat, dat eindeloze gezever van Balken-
 ende met z'n 'vooruit', de waanzinnige reacties van de Eurocraten uit
 Brussel op hun nederlaag.

 Als je er van uitgaat dat geen van hen het over Europa heeft maar over
 z'n fiets, dan is het al met al weer aardig rationeel. Dat snijdt 't hout.

 De enige vraag die resteert is waarom men het steeds weer over z'n fiets
 heeft. Dat wel. Maar ja, waarom heeft men het in de ggz altijd over een
 stoommachine... angst voor de mens of zo ? Misschien zijn Eurocraten in
 wezen doodsbang voor Europa en pogen ze hun angst onder controle te krij-
 gen door net te doen alsof ze het over een fiets hebben ?

 De cartoon van Bertrams over Balkenende,
    http://www.parool.nl/columnisten/joep_bertrams/beeld/053105-eu.gif
 bevat voor de goede verstaander van de fiets-metafoor een extra grapje:
 Balkenende zit op een driewieler en HOEFT dus helemaal niet vooruit om
 niet om te vallen.

 Nog een begrip uit de fiets-metafoor:
  * Het Europa met twee versnellingen.
    http://www.google.com/search?q=%22Europa+met+twee+versnellingen%22

 Enfin, wat mij betreft mag deze fiets gejat worden...