Vooruit ! (Ook gij, Brinkhorst, Dittrich, ...?)

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Jun 6 08:57:44 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> [...]
> bewindsman begrepen...
>
> Brinkhorst beweerde tijdens de Grondwet-campagne 'dat het licht zou uit-
> vallen' indien de burger bij het referendum tegen ('neen') zou stemmen.
> Iedereen viel over hem heen: Brinkhorst zou een doomscenario hebben ge-
> schilderd om de burger angst aan te jagen, net als Donner met z'n oorlog
> (beide heren zijn dan ook notoire fietsers).
>
> Maar dat deed'ie niet. Ook Brinkhorst hanteerde de fiets-metafoor.
>
> --> Immers: als een fiets niet langer vooruit gaat, dan valt het licht
>     uit. Zo simpel is het - en daar had Brinkhorst het dus over.

Zie je nu wel dat ie niet deugd voor innovatie. Als ik stil
ga staan met mijn fiets blijft bij mij het licht wel branden
namelijk. :)

Het is dus geen visionair deze man.

> Maar hij kon zich moeilijk verdedigen, net zo min als Balkenende, met
> een dat hij het slechts over z'n fiets had gehad. Dan zouden beide heren
> niet alleen een modderfiguur slaan, iedereen zou hun ware motieven door-
> zien.

Precies, en die Balkenende is voorzitter van de club waar we
de eerste vruchten nog van tegemoet moeten zien.

> Ook Dittrich hanteert in zijn pamflet de fiets-metafoor,
>     http://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?A2=ind0505&X=&L=d66&P=R29851
> alwaar:
>     'de toekomst voor de mensen die vooruit willen'.
>     'Niet naar links, niet naar rechts, maar vooruit!'

Het gyroscopisch effect, idd.

> [...]
> ende op:
>    http://www.parool.nl/columnisten/joep_bertrams/beeld/053105-eu.gif
> ...en Donner op...
>    http://www.parool.nl/columnisten/joep_bertrams/beeld/052005-donner.gif
>
> De nazi's deden het eveneens: dat waren de 'as'-mogendheden.
>
> De ggz is berucht om z'n stoommachine-metafoor (mensen zijn 'van slag',
> 'doorgedraaid', 'depressief', 'opgebrand' en 'ontsporen' - zo'n beetje
> alles in de ggz gaat over stoommachines en stoomlocomotieven); ben benieuwd
> of de Eurocraten - als we voortaan goed luisteren - het louter over een

Ze (ggz) gebruiken ook steeds vaker de PC als metafoor.
Zoals 'iets met het geheugen', 'niet opgeslagen op de
harddisk', 'hardddisk crash', 'software foutje',
'vastgelopen', 'error', etc...

> Enfin, de Euro-burger is stevig op 'de rem' gaan staan... en geeft 'een
> signaal' (linksaf) af, waardoor de hele handel 'spaak' loopt...

Zouden ze het stoptekens vooraf over het hoofd hebben gezien?

Henk Elegeert