Euro gaat kapot aan 'divergentie'

Sat Jun 4 12:35:34 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Divergentie is inderdaad een probleem,

Eerder nog de geringe onderlinge integratie van de nationale lokale
economieën en arbeidsmarkten. Die is in de VS inmiddels veel groter.
Produkten en diensten verschillen in Europa nog enorm en niet alleen de taal
belemmert verhuizingen. Intern in Italië is die divergentie trouwens ook
enorm tussen noord (a la Duitsland), midden (a la Frankrijk) en zuid (a la
Griekenland/Portugal).

De inflatie in Nederland mede door laag instappen in de Euro draaien we niet
terug. De Euro ging sterk en staat nog sterk sinds de munt er kwam (na een
periode van vaste koppelingen van de Europese munten). Wat nu rest is
accepteren van de Euro en dus een streng monetair beleid. De
begrotingstekorten in landen die vroeger zouden devalueren kunnen gewoon
niet meer geaccepteerd worden op straffe van uiteindelijk weer uit de Euro
stappen. De rente kan niet meer verschillen tussen snel en langzaam
groeiende landen, helaas. We zullen van de voordelen die één Euro ook heeft
het beste moeten maken.

Fritz