conservatisme en referendum

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Jun 3 21:47:27 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Welkom in Europa volgende week. Wacht nog even en de euro is weer minder
waard dan de dollar, of wellicht moet je weer in duizendvoud lira's kopen
met een cappuchino voor 5.000 lires. Mijn zusje in Parijs, die toch
jaarlijks een paar keer nar Nederland komt (en nu ook al voor haar werk voor
Activcard, een Amerikaanse softwareonderneming), vindt het hier ongelofelijk
druk geworden, vies en de hardheid en onvriendelijkheid van de mensen vallen
haar zo tegen. Maar goed, oordeel zelf. Waar het mij om gaat is:

>Die oude verdragen werken toch niet met zoveel landen? Dus, hupsakadee, kom
met een nieuw verdrag om het wel beter te laten werken, en wel zo snel
mogelijk, daar is Europa te belangrijk voor.<

Ja dus, ik heb er vanavond een artikel uit het UN over gepost.

> beloofde toetreding van Roemenië en Bulgarije over twee jaar. De uitkomst
neen,<

>Dat weet ik zo net nog niet. Of is Nederland echt ieder solidair besef
verloren?<

Als je hier op de lijst de discussie over de Polen hebt gevolgd en/of mijn
mening deelt over het conservatisme van het klootjesvolk, dat vaak leidt tot
een tegenstem, ja. En ik kan er nog steeds niet bij, dat een land een partij
zonder lijsttrekker, zonder program en zonder partijorganisatie zomaar 27
zetels geeft. Ik mis het pessimisme en de hypochonder van Marc , maar het
stemt me niet vrolijk, vooral omdat er eigenlijk niemand is met een
duidelijk perspectief, hoe we het zouden moeten doen. Onze ideeën worden in
snel tempo door anderen omarmd, Thom de Graaf pleit voor een nieuwe
vrijzinnige demokratische partij met alle vrijzinnigen van PvdA en VVD huize
er bij (ik:voor! Stel een werkgroep in van Marc-Alexander en Thom en als die
twee dat lukken, komt het goed), maar geeft zelf al aan, dat de kans op
slagen klein is en hij het in ieder geval niet wil trekken.

>Een EU-wijd referendum lijkt me ook voor deze kwestie een uitstekende
>oplossing, maar daar is het uiteraard al te laat voor.

Kijk, als dat zou kunnen, maar eigenlijk hadden we het dode verdrag nodig om
zo'n constitiutionele nieuwigheid in te kunnen voeren. Met Nice moet het
weer volgens de intergouvermentele weg, en van de 25 landen zegt er dan
altijd wel één neen.
Groeten,
Mark Giebels

Groet,