D66 over uitslag referendum

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Fri Jun 3 21:13:10 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:
<...>
> Tuurlijk wel.

Ja, Henk?

> Ja, en *dat* is de achterban?

Ja, Henk!

> Oh waar kwam die bijna 62% dan vandaan?

Van de meerderheid van PvDA-stemmers, grote minderheden van CDA- en
VVD-stemmers, een wat kleinere minderheid van D66- en GL-stemmers en vrijwel
alle SP-, LPF-,  SGP-, CU- en Wilders stemmers. Helder zo, Henk?

<...>
> Jaja, het gaat niet om de meerderheid van de burgers maar
> onder welke noemer je hen weg kunt verklaren. Of om de
> uitleg De Hond.

"Clustering" is een reeds lang bekende statistische methodiek, Henk. Jij was
daar niet mee op de hoogte?

> Je hebt gelijk, gelukkig maar. Die adepten zoeken maar een
> andere partij.

Tsja. Maar aangezien die EU-supporters en -adepten binnen D66 een forse
meerderheid vormen zou jij je ook af kunnen vragen of /jij/ wellicht niet
elders beter onderdak bent? Ik neem ook aan dat je fel tegenstander was van
het programma waarmee we vorig jaar de EP-verkiezingen zijn ingegaan? Sterk
pro-EU, Henk, weet je nog?

> En de uitlatingen van Sophie waren daarvan een gepaste vorm?

Ja.
Ben jij ergens een uitspraak van haar tegengekomen waarin ze zegt dat de
regering of de TK zich niets van de uitslag moest aantrekken, waar ik me
niet bewust van ben? Of dat de EU de uitslag in Nederland zou moeten
negeren?

> En natuurlijk is er sprake van gebrek aan democratische
> gezindheid, als een coalitie partner een dergelijk
> wanvertoning zelf mede ondersteunt.

Ja?
Dat blijkt niet uit de uitslag Henk. Die geeft aan dat een zeer beduidende
meerderheid van de D66 kiezers in 2003, en al helemaal die van nu, het
gewoon met het D66-standpunt eens waren. D66 heeft zijn vertegenwoordigende
rol dus goed uitgeoefend. Niks gebrek aan democratische gezindheid. Of
moeten alle partijen worden verplicht om het meerderheidsstandpunt te
volgen?

Ik begin te denken dat jij en ik fundamenteel van mening verschillen over
wat democratie is. Voor mij is dat o.m. het aanvaarden van een volgens de
regels van het spel genomen besluit, zonder dat ik het met dat besluit ook
eens hoef te zijn. "The right to dissent" heet dat.

Vraagje: als de stemming op "ja" was uitgedraaid, had de SP dan in de TK
/ook/ 'voor' gestemd? Of de CU, de LPF, de SGP of Wilders?

mvg,

Martin Lentink