conservatisme en referendum

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Jun 3 20:44:01 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik eerder:

> Ik aarzel nog over de vraag, wat wij moeten doen met de al
beloofde toetreding van Roemenië en Bulgarije over twee jaar. De uitkomst
van een referendum over hun toelating lijkt me voor de hand liggend: neen,
maar ik weet niet of wij daar als Nederlandse bevolking zelf over moeten
>(willen) stemmen.<

Vandaag las ik in het Utrechts Nieuwsblad:

*Een dag na het ’ nee’ uit Nederland waarschuwde de Finse Europees
commissaris voor uitbreiding, Rehn, dat Roemenië en Bulgarije beter hun best
moeten doen bij het op orde brengen van hun bestuur. Anders brengen ze hun
lidmaatschap van de EU per 1 januari 2007 in gevaar.

Zowel Roemenië als Bulgarije heeft de toetredingsonderhandelingen afgerond,
maar Rehn erkende dat in Frankrijk en Nederland ’ uitbreidingsmoeheid’
blijkt. ,, We gaan door op de ingeslagen weg, maar we onderstrepen dat we
bij alle kandidaat- lidstaten tot de laatste letter vasthouden aan de
criteria voor toetreding.’’

Als gevolg van de twee referenda zullen kandidaat- lidstaten van de Unie
langer moeten wachten en harder moeten werken voordat ze lid kunnen worden,
zo is de verwachting. ,, De regeringsleiders moeten nadenken over het tempo
van uitbreiding,’’ zei de Spaanse minister Moratinos.

De toetreding van Roemenië en Bulgarije kan overigens niet meer worden
teruggedraaid. Hun toetreding kan wel met een jaar worden uitgesteld. De
onderhandelingen met Turkije beginnen op 3 oktober, mits het land dan
voldoet aan de gestelde voorwaarden. Kroatië, Albanië, Servië- Montenegro en
Bosnië- Hercegovina staan voor de deur van de EU.

Er is ook een praktisch probleem ontstaan: in het verdrag van Nice, dat van
kracht blijft zo lang er geen Grondwet is, wordt alleen rekening gehouden
met de toetreding van Roemenië en Bulgarije als leden nummer 26 en 27. Een
uitbreiding van de Europese Unie tot meer dan 27 lidstaten is op basis van
dat verdrag niet mogelijk.*

Ik sta er zelf van te kijken, wat ons (inde zin van de meerderheid van de
stemmers, want het was niet mijn neen) tegen zoal teweeg brengt.

Groet,

Tjerk