conservatisme en referendum

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Jun 3 20:27:45 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Tjerk Jouwstra" <tjouwstra at wxs.nl>
> [...]
> moeten die landen helemaal zelf weten. De LibDems in de UK zijn bv al tegen.
> Een echte democraat wil immers slechts stemmen (en een groot debat
> organiseren) als het ergens over gaat. Het referendum is niet bedoeld voor
> opiniepeilingen.<
>
> Daar kan ik me in vinden. Maar ik denk bijvoorbeeld, dat Duitsland er wel de
> pest over in heeft, nu zij het verdrag al wel hebben geratificeerd, en het
> voor hun positie in de europese constituties een aanzienlijke verbetering
> was dan het eerdere verdrag van Nice, dat Spanje en Polen weer een machtiger

Ze zullen er best de pest in hebben, diegenen in Duitsland die enthousiast zijn over dit verdrag. En ik vind het ook jammer dat het het niet heeft gehaald. Wel logisch trouwens, want zoals ik al weken hier op deze lijst verkondig was dit wel zo'n beetje het slechtste onderwerp voor een referendum. Ik had veel liever een referendum over de Euro gezien in de jaren negentig, of een referendum over het lidmaatschap van de EU.

Maar ja er is nu eenmaal gekozen voor het referendum, en dus moet je die uitslag accepteren en het verdrag dood verklaren.

Ben trouwens wel blij dat het referendum zoveel enthousiasme voor directe democratie heeft opgeleverd. Geeft aan dat dat al veel eerder ingevoerd had moeten worden. Zelfs over een slechtst opgezet experiment wordt positief geoordeeld. Dat zet de CDA'ers en de Wiegels van Nederland flink in hun hemp.

> Anderszijds vind ik, dat er toch een andere situatie is, als bijvoorbeeld 8
> landen het afschieten, dan alleen Nederland en Frankrijk. Voor Nederland
> lijkt mij het beste, dat we nu een paar jaar meedraaien in de huidige
> constitutie.

Die oude verdragen werken toch niet met zoveel landen? Dus, hupsakadee, kom met een nieuw verdrag om het wel beter te laten werken, en wel zo snel mogelijk, daar is Europa te belangrijk voor.

 Ik aarzel nog over de vraag, wat wij moeten doen met de al
> beloofde toetreding van Roemenië en Bulgarije over twee jaar. De uitkomst
> van een referendum over hun toelating lijkt me voor de hand liggend: neen,

Dat weet ik zo net nog niet. Of is Nederland echt ieder solidair besef verloren? Ben benieuwd in wat voor land ik volgende week neerdaal...

> maar ik weet niet of wij daar als Nederlandse bevolking zelf over moeten
> (willen) stemmen.

Een EU-wijd referendum lijkt me ook voor deze kwestie een uitstekende oplossing, maar daar is het uiteraard al te laat voor.

Groeten,
Mark Giebels