Verdrag dood verklaren

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Jun 3 11:25:22 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:

> [...]
>
> onzinnig om burgers te laten participeren in de besluitvorming. Dat kunnen
> professionals immers veel beter, is hun redenatie...<<
>
> Afgelopen zaterdag stond er in de Volkskrant een interview met de uitvinder
> van de radicale democratisering bij uitstek, die in mei 1968 een van de
> leiders van de revolte was, Daniel Cohn Bendit, die nu voor de Groenen
> (Eerst voor de Fransen, later voor de Duitsers, als ik het goed heb), die nu
> tegen directe burgerparticipatie is, domweg omdat burgers hun eigen belang
> nastreven en niet meer bereid zijn zich in alle in- en outs te verdiepen.

Kortom: het referendum nu is daarvan een exemplaar, en niet
van jouw eigen gedachtengang?

Als men ergens boos om is geworden dan is het wel de poging
van deze regering om haar burgers dom te houden. Hen niet te
voorzien van eerlijk en vooral tijdige informatie op grond
waarvan een goede en gezonde afweging gemaakt had kunnen
worden. Men heeft zelfs de op gang komenne debatten lopen te
frustreren.

> Ik heb hetzelfde als eenvoudig raadslid meegemaakt en
> begin inderdaad steeds meer naar een vorm van
> representatieve democratie te nijgen.

Het zegt me werkelijk niets, Tjerk. Het doet mij denken aan
mijn militair instructeur ten tijde van mijn dienstijd die
de democrtatie ook maar niets vond. Die had ook tal van
voorbeelden waaruit zijn gelijk moest blijken, en dacht mij
daarvan te kunnen overtuigen.

Mijn ervaringen later met mensen is dat je hen serieus moet
nemen en dan zijn ze ook bereid dat met jouw te doen.
Tuurlijk loopt het dan nog niet van een leiendakje, maar de
belangrijkste basis ligt er dan wel. Maar als je hen de
juiste, de belangrijkste informatie onthoudt of erger, te
laat daarin voorziet of nog errger achterhoudt, of nog erger
het degedeel loopt te beweren, tja .....

Overigens, vrijheid nemen betekend ook verantwoordelijkheid
wille dragen. Die moet je dan ook wel krijgen anders gaat
het ook daar fout. Hoe krijg je een politicus zover?

Henk Elegeert