D66 over uitslag referendum

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Jun 2 13:49:41 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Bron:  D66
> Datum: 1 juni 2005
>

> D66 baalt van uitslag grondwet-referendum
>
> Sophie In 't Veld, lid van het Europees Parlement voor D66 zegt dat het
> verwerpen van de Grondwet slechte vooruitzichten voor de toekomst met zich
> mee brengt.

De slechte vooruitzichten zitten besloten in politici die
nog steeds niets geleerd blijken te hebben. Dat biedt geen
enkele perspectief voor de burger(s).

> "Het Franse 'Non' en het Nederlandse 'Nee' hebben een flinke
> deuk opgeleverd voor het proces van integratie.

Neen, slechts uitstel. Men (de burger) wil weten waar men
aan toe is.

> Het Nee-kamp

Er is geen  "Nee-kamp" !!!! Er is wel een onnozel 'Ja-kamp'.

> heeft geen visie voor de toekomst van Europa.

Het Ja-kamp heeft gefaalt en niet enkel op het uitdragen van
een duidelijk eenduidige visie. Die is mij niet bekend of
kan nergens op schragen.

 > In veel gevallen was het 'Nee' een
> negatieve keuze ingegeven door angst in plaats van hoop;

Klinklare nonsens !!!

> door cynisme in
> plaats van visie;

idem.

> door afkeer van anderen in plaats van solidariteit en
> vriendschap.

Van je vrioenden moet je het gebben. Wat een onzin, zeg.

> Niettemin kunnen we het signaal dat door het sterke Nee-kamp
> is afgegeven niet negeren. Het komt door het jarenlang ontkennen van
> Europa, of door Brussel als zondebok te gebruiken, dat we het debat hebben
> moeten overlaten aan populisten en demagogen.

Ze zal aalkenende bedoelen, neem ik aan? Als een het debat
heeft leopen frustrenen is hij het wel geweest.

> Maar we geven niet op: de noodzaak om met het Europese
> project verder te gaan is belangrijker dan ooit.

Open deur.

> Ook de Europese Liberaal Democraten zijn teleurgesteld dat een meerderheid
> van de Nederlandse burgers nu ook de Europese Grondwet hebben afgewezen.

Hoe kan een liberaal het liberale standpunt afwijzen?

> Liberaal Democraten in geheel Europa zijn van mening dat het Grondwettelijk
> verdrag de Europese Unie in staat zou stellen om effectiever te kunnen
> werken, zowel binnen de Unie, als daarbuiten.

Blijkens?

> De Europese Liberale en Democratische Partij (ELDR) is van mening dat
> Europa moet werken aan het herwinnen van het vertrouwen van de burger. Om
> dit te bereiken moeten zowel de nationale als Europese politieke leiders
> uitleggen waarom en hoe ze samenwerken om het dagelijkse leven van de
> Europese burgers te verbeteren.

De burger bij het besluitvormingsproces en hen daarin
(pro)actief te betrekken. Met instrumenten als een
correctief referendum op de achterhand.

Henk Elegeert