Dwangmatig Vooruit: Ja-kamp pleegt kiezersbedrog

Thu Jun 2 11:02:26 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het Ja-kamp van CDA, PvdA, VVD, Groenlinks en D66 zal de regering over
een paar uur officieel verzoeken het ratificeringsvoorstel in te trekken
zodat deze partijen hun belofte aan de kiezer om tegen te stemmen, kunnen
breken. Precies de move die ik hier gisteren voorspelde.

Behalve dat dit de weg opent de Grondwet alsnog aan te nemen zodra het
nietje eruit is gepeuterd, heeft de Europese Raad/Commissie dan ook ruim
een jaar de tijd om ons de Grondwet alsnog door de strot te rammen.

Dit alles onder het motto,
   'Geen bezinning maar Vooruit',
of,
   'We bezinnen ons hoe we alsnog Vooruit komen.'
Ben benieuwd welk motto het gaat worden.

Enfin, we wisten dat zoiets zou gebeuren. We moeten immers 'Vooruit' naar de
negentiende eeuw.

De media laten intussen opnieuw louter voorstanders aan het woord. De ene
is nog gekker dan de ander. De kloof tussen kiezer en gekozenen wordt breder
en breder.

De mooiste referendum-opmerking komt wat mij betreft van Nelleke Noordervliet:
   'De EU zou zichzelf als lid weigeren, zo ondemocratisch is het.'

Ik wou dat ik daar op was gekomen.