Verdrag dood verklaren

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Jun 1 23:58:05 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Maar Henk,

Fritz,

> GL is nu toch openlijk voor een correctief referendum, per definitie
> instrument van kiezers...

Wat mij stoort, Fritz, is dat men daar nu net doet of men
het wiel daar heeft uitgevonden terwijl daar (in termen van
de oplossing) de crux zich niet bevindt. Tuurlijk, prima
zo'n correctief referendum, maar het kan ook een
schijnoplossing zijn de burger nu nog steeds buiten het
besluitvormingsporoces te houden. De burger heeft dan immers
het correctief referendum. Maar daarmee staat de burger dus
WEER buitenspel en veranderd er strikt genomen niets.

De politiek die opnieuw zichzelf bediend, dus kortom: "Er
dreigt wel weer het instrumentarium van de politiek zelf."

Heb ik mijn punt kunnen verhelderen?

> Ook bijvoorbeeld bij besluit toetreding
> Turkije (waar ik weer wel voor ben; hoe groter de handelszone, hoe
> kleiner het Fort Europa met al zijn maatregelen voor armoede elders...).

Ik ben er ook van overtuigd dat er niet zoveel zijn die
tegen Europa zijn. Wel, dat Europa een Europa van de burgers
zal moeten worden, en over een en ander nog zal moeten
worden nagedacht.

Maar Turkije is zo'n onderwerp waarbij het weer een Haagse
oplossing wordt, en indien het correctief referendum er is
dat als instrument juist verkeerd kan worden ingezet.

> Als politici inderdaad opgelucht zijn omdat eerst Frankrijk Non stemde,
> geeft dat wel aan dat het hen zoals ze openlijk uitten vooral om henzelf
> ging, hun imago bij de buitenlandse collega's... Immers anders zouden ze
> nog ongeruster moeten zijn over alle onheil...

Ik heb me groen en geel geergerd aan talloze politici die
over hun gebrek aan zicht op de maatschappij die zij zouden
vertegenwoordigen. De kroon spande Balkenende, die duidelijk
niet meer dit als MP dit land nog langer vertegenwoordigd.

> De argumenten vóór het verdrag, nu achteraf van Boris van der Ham in de
> Volkskrant vandaag (opiniepagina Forum),

Nog niet gelezen, maar kunnen we hem nog wel serieus nemen?

> door vrijere regio's losser van
> centralistische grote landen vond ik wel hout snijden. Maar dat kan ook
> zonder deze grondwet nu.

Er kan heel veel zonder die grondwet, maar we  moeten
kennelijk op zoek naar andere politici. Veel van de huidige
verliezen zich navelstaren en gaan door op hetzelfde spoor
zonder lessen te trekken. Halsema dus incluis.

> Herman Heinsbroek had daaronder een helder lijstje bezwaren met inbegrip
> van de specifieke nadelen van de euro voor Nederland met zijn kapitalen
> in pensioenfondsen versus de deelnemende landen met enorme oplopende
> pensioenschulden. Enige andere landen met vergelijkbare kapitalen in
> eigendom van burgers doen terecht niet mee... Hellup dacht ik weer even...

Oeps, ook nog niet gelezen. Heb je een link?

Henk Elegeert