Verdrag dood verklaren

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Jun 1 14:10:11 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Maar ik denk, dat het middel referendum het wel gaat redden, getuige de
> hoeveelheid media-aandacht en overige discussies, die het referendum heeft
> los gewoeld.

GL (zie verder) liep ook al vooruit op de analyses en vindt
nu zelfs dat het in de grondwet moet. Welke?

Een referendum dient echter in de eerste plaats een
instrument te zijn voor de burger en niet zoals GL (Het
referendum is een broodnodige aanvulling op onze
vertegenwoordigende democratie.).

GL maakt daarmee in een klap duidelijk, er helemaal niets
van te hebben begrepen. Opportunistisch, met het voorbij
gaan aan de essentie.

Het referendum nu toont in elk geval aan dat het de burgers
niet koud laat zoals door politici maar al te graag wordt
beweerd.

Ook GL heeft met haar stellingname het open debat lopen
frusteren en het wordt hoogtijd die hele politiek eens onder
de loupe te nemen. Erg sterk kun je het zeker allemaal niet
noemen.

Bij een 'Nee' kan de politiek, na het vertrek van
Balkenende, in elk geval aan de slag.

Balkenende heeft imeers de rol die Nederland speelt, en de
belangen Europees lopen verkwanselen. Een dergelijk
geblunder kunnen we ons echt geen tweede keer veroorloven.

Henk Elegeert

"
GroenLinks neemt initiatief voor snelle invoering referendum

De burger kan zich vandaag op initiatief van GroenLinks voor
het eerst uitspreken in een referendum. Dat mag niet voor
het laatst zijn. GroenLinks zal nog voor de zomer een
initiatiefwet indienen ter invoering van een correctief
referendum. Het referendum over de Europese grondwet heeft
de grote betekenis van dit nieuwe instrument laten zien. De
politiek is dringend toe aan deze vernieuwing.

Veel partijen staan inmiddels positief tegenover de
invoering van het referendum. GroenLinks nodigt al die
partijen uit om de initiatiefwet mede te ondertekenen: VVD,
PvdA, SP, D66 en LPF. Daarmee zou er steun zijn van een
ruime Kamermeerderheid. Ook het CDA debatteert over
politieke vernieuwing en de invoering van het referendum.
GroenLinks wil nog in deze kabinetsperiode de behandeling
van de benodigde grondwetsherziening in eerste lezing
afronden. Zo kan het correctief referendum in de volgende
kabinetsperiode daadwerkelijk worden ingevoerd. Het
regeerakkoord hoeft dit niet in de weg te staan.

Sinds de invoering van het algemeen kiesrecht in 1917 zijn
er geen echte veranderingen meer doorgevoerd in ons
politieke bestel. Dat moet daarom bij de tijd worden
gebracht. We leven inmiddels in de veel mondiger en
ontzuilde samenleving van de 21ste eeuw. De burger is
geëmancipeerd, ook van politieke partijen. Burgers voelen
zich niet in alle onderwerpen vanzelfsprekend
vertegenwoordigd door hun volksvertegenwoordigers. Kiezers
zijn het zelden eens met alle standpunten van de partij van
hun keuze. Bij belangrijke beslissingen moeten de kiezers
daarom een referendum kunnen afdwingen. Eens in de vier jaar
stemmen, is niet genoeg om recht te doen aan de
democratische zeggenschap van burgers. Het referendum is een
broodnodige aanvulling op onze vertegenwoordigende democratie.

Wie somber is, kan van een crisis spreken wanneer de
standpunten van de kiezers niet sporen met de standpunten
van de partijen. Maar het is verstandiger om deze nieuwe
realiteit te accepteren en te organiseren dan te somberen.
Geef de kiezer de mogelijkheid directe macht uit te oefenen:
voer zo snel mogelijk het referendum in. De invoering van
het referendum is een goed middel om een vertrouwenscrisis
tussen burger en politiek te voorkomen. Het referendum over
de Europese Grondwet laat zien hoe belangrijk dat is. Het
verloop van het referendum laat tegelijkertijd zien dat we
dit veel eerder hadden moeten doen: GroenLinks heeft eerder
bijvoorbeeld gepleit voor een referendum over de invoering
van de euro en over het verdrag van Maastricht. Het is erg
jammer dat die referenda er nooit zijn geweest.

Lokale ervaringen laten zien dat het tot een opener
bestuurspraktijk leidt als burgers een referendum af kunnen
dwingen. Als burgers zich kunnen uitspreken, gaan de gekozen
politici zich meer rekenschap geven van de opvattingen van
de bevolking.

Femke Halsema
Wijnand Duyvendak
"