Doornroosje: Medy van der Laan gelooft in 'Intelligent Design'

Thu Jul 21 11:32:15 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De afgelopen dagen heb ik naar verbanden gezocht tussen rozenkruizers,
hervormingssecten binnen D66 en de regering (vandaar dat ik met dat
'Na66' op de proppen kwam).

Veel vond ik niet. Omdat ik wel stuitte op tal van 'beweringen' (ver-
dachtmakingen, eigenlijk) aangaande Medy van der Laan en 'Intelligent
Design' (saillant detail: Bert Bakker en Ursie Lambrechts hebben zich
in nogal felle bewoordingen tegen ID uitgesproken), heb ik me daarop
geconcentreerd.

--> Er is mij gebleken dat de beweringen -in hun algemeenheid - waar
    blijken te zijn.

Overwegingen:
* Medy van der Laan is lid van de secte Lectorium Rosicrucianum (=het
  Gouden Rozenkruis, bron: Medy van der Laan zelf).
* Woordvoerder Gerard Olsthoorn van deze secte laat zich op de webpa-
  gina,
     http://www.dood.nl/showit.php3?cid=120
  over het scheppingsverhaal van de rozenkruizers uit.
* Daar staat:
  De leer van het Rozenkruis kent in haar filosofie zowel het scheppings-
  verhaal als darwinistische beginselen. Olsthoorn: "De oorspronkelijke
  mens bevond zich in de goddelijke totaliteit. Een tijdloos en oneindig
  levensveld. Door eigen toedoen is die mens weggevallen uit die existen-
  tie en heeft zijn goddelijke vermogens verloren. (...)
  Het goddelijke - dus niet God als entiteit - heeft toen een noodplan
  gecreeerd, een beperkt wezen, dat door evolutie (Darwin) geworden is
  tot de huidige mens. Dat zijn wij."
* Het bovenstaande noodplan kan moeilijk anders worden opgevat als
  'Intelligent Design'. ID wordt immers gedefinieerd als 'een stroming
  waarin de christelijke scheppingsleer en het Darwinisme samengaan'.
     http://www.intelligentdesignnetwork.org