D66 en Rozenkruizer

Mon Jul 18 21:15:09 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>:
>Wat betreft die Koerselman zit je er volgens mij geheel naast. K is
>namelijk skepticus,

 Neen, dat iessie niet. Weet ik toevallig van Rob Naninga van de Stichting
 Skepsis. Die heeft er zelfs de ledenadministratie van Skepsis op nagesla-
 gen om te kijken of Koerselman daarin voorkomt. Neen dus,

>doorprikker van modeziektes en biomedische mythes

 Koerselman prikt niets door. Hij wordt er vorstelijk voor betaald door
 Fortis (De Amersfoortse), de verzekeraar van werkgevers die onder de WAO
 proberen uit te komen. Samen met Hoogervorst (toen nog staatssecretaris
 van SZW) schoot Koerselman RSI af. Dat leverde hem namelijk veel geld op.
 Koerselman staat keer op keer voor de rechter en het medisch tuchtcollege
 wegens wanpraktijken.

 Koerselman hangt de psycho-analyse en de Gestalt aan, twee pseudo-weten-
 schappelijke vormen van psychotherapie. Zijn onderzoek spitst zich momen-
 teel toe op het met magneten 'genezen' van depressies en psychopathie (ik
 meen dat hij experimenteert op gevangenen, maar dat moet je even op Inter-
 net nazoeken). In zijn eigen kwakzalvers-jargon heet dit 'Transcraniele
 Magnetische Stimulatie' (TMS).

 Kortom: de man is een hopeloos geval.
 Net als Hoogervorst, trouwens.

 Marc Fluks, Amsterdam