D66 en Rozenkruizer

Mon Jul 18 21:01:07 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>:
>(...) werd Multatuli lid van de vrijmetselaarsloge van de orde van de
>rozekruisers in Amsterdam onder de naam Concordia Vincit Animos.

 Toevallig, da's bij mij om de hoek. Maar volgens hun eigen website,
    http://www.vrijmetselarij.nl/cva/
 zijn ze geen rozekruisers.

 Er staat me iets bij van dat Eduard Douwes Dekker een nogal warrig leven
 leidde, net als Friedrich Nietzsche. Twaalf ambachten, 13 ongelukken...
 Op de momenten dat ze boven zichzelf uitstaken waren ze groot (voor hun
 tijd, dan - in onze tijd zouden ze niet opvallen), maar verder ongelove-
 lijke loosers.

 Ik vind het overigens wel jammer dat ik al die dingen over Medy van der
 Laan vind. 't Is net alsof ik haar de grond wil inboren - en dat is na-
 tuurlijk niet zo. Maar ik vind wel dat iemand als zij nooit staatssecre-
 taris had mogen worden (tenzij ze eerst haar geloof afzweert - dan is er
 weer niets tegen, mensen veranderen immers zo nu en dan hun inzichten).
 Enfin, dit is weer een fijne erfenis van Thom De Graaf.

 Volgens de bronnen die ik gaf komt Jan Blokker de eer toe haar direct
 doorzien te hebben. Enfin, ik heb zelf op deze lijst ooit nog eens (op
 13 september 2004) onthuld dat ze rozenkruizer was. Ik had toen geen
 idee wat dat was.

 En koffie drink ik ook al niet.
 Naast mij staat een glas ijskoude witte wijn (geen Macon blanc)

 Marc Fluks, Amsterdam