Hoe ontduikt een beetje terrorist de AIVD ook al weer ?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Jul 16 18:55:30 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Het lijkt me veel belangrijker de voedingsbodems van criminaliteit en
> gevaren aan te pakken. Onze verhoudingen verbeteren intern en met de
> wereld.

Precies! En dat aspect wordt momenteel veel te weinig benadrukt.

> Maar ook de overdreven godsdienstvijheid en -privileges normaliseren,
> omdat
> die opgevat worden als een vrijbrief door gelovigen, in het klein, en in
> het
> groot.

Door *sommige* gelovigen. En er zijn ook genoeg niet tolerante
niet-religieuze personen. Maar inderdaad, ook religieus georienteerde
intolerantie moet zich niet achter geloofsvrijheid kunnen verschuilen.

> [...]
> en
> de wereld. Dat schept verwarring, ook bij potentiële daders. Van jongs af
> moeten mensen leren dat hun overtuigingen slechts hun individuele zijn,
> ook
> als anderen ze delen. De gegeven statuur van geloven ondergraven dat
> jammerlijk.
> Maar ook zonder oprechte wereldpolitiek, met onze wapenhandel
> en
> handelsbelemmeringen jegens arme werelddelen, wordt het nooit echt veilig.
> Dat zal reden blijven geven voor "verzet", en terecht eigenlijk.

Inderdaad. Het verzet is terecht, die vorm die daaraan wordt gegeven
uiteraard absoluut niet.