Hoe ontduikt een beetje terrorist de AIVD ook al weer ?

Sat Jul 16 15:01:13 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is per definitie (bijna) onmogelijk misdaden te voorkomen.
Strafrecht is niet voor niet straf, achteraf, als dader gepakt en daad echt
bewezen. Een doekje voor het bloeden maar vooral met preventieve werking.
Inlichtingendiensten die bewezen gevaren en gevaarlijke lieden in de gaten
houden is al effectiever en ook nodig. Maar in een brij ernaar speuren?
Beveiligen en echt verdachte bewegingen gerechtvaardigd en overtuigd
bekijken is genoeg.
De camera's op beveiligde lokaties in London bleken ACHTERAF nuttig, om te
zien wie waar was nadat er echt iets gebeurd was. Dan blijken gangen van
verdachten prima na te gaan. Preventie ermee is onmogelijk, zoals op
internet kan men ook in de virtuele werkelijkheid zorgen niet op te vallen.

Het lijkt me veel belangrijker de voedingsbodems van criminaliteit en
gevaren aan te pakken. Onze verhoudingen verbeteren intern en met de wereld.
Maar ook de overdreven godsdienstvijheid en -privileges normaliseren, omdat
die opgevat worden als een vrijbrief door gelovigen, in het klein, en in het
groot. We laten te veel twijfel bestaan over onze intenties met ons land en
de wereld. Dat schept verwarring, ook bij potentiële daders. Van jongs af
moeten mensen leren dat hun overtuigingen slechts hun individuele zijn, ook
als anderen ze delen. De gegeven statuur van geloven ondergraven dat
jammerlijk. Maar ook zonder oprechte wereldpolitiek, met onze wapenhandel en
handelsbelemmeringen jegens arme werelddelen, wordt het nooit echt veilig.
Dat zal reden blijven geven voor "verzet", en terecht eigenlijk.