Laagste loonstijgingen in 20 jaar

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Jul 14 07:38:59 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Klopt Dik, (ik zeg maar Dik, anders weet ik het ook niet),

Het bestuur is werkelijk dramatisch, en dat weten ze waarschijnlijk zelf wel
maar men moet de schijn hoog houden vermoed ik.
De economie gaat slecht hoor je ze zeggen. Men doet er niks aan maar werkt
het juist in de hand. Voor Zalm is de economie in orde als zijn tekort laag
is. Dat de rest van het land een groot tekort heeft doet er niet toe.
Ik was gisteren nog hier vlak over de grens in Duitsland, ik woon er 500
meter vandaan. Er zijn daar de Aldi, de Lidl en iets verder (10 km) de
Extra. Hele grote parkeerplaatsen en wanneer je er ook komt, die staan voor
75% vol met Nederlandse kentekens. Het zijn niet alleen mensen van de
grensstreek hoor die er naartoe gaan, de afstand dat het de moeite loont
wordt steeds groter. Zelfs de prijsverschillen van de Nederlandse en Duitse
Lidle en Aldi zijn levensgroot.
Was het een paar jaar gelden nog precies andersom nu gaan ze massaal de
grens over om de wekelijkse boodschappen te doen. Was het enkele jaren
geleden zo dat de mensen uit de buurt hier op vrijdag en zaterdag de
binnenstad van Venlo meden als de pest doordat het er bomvol was met
Duitsers. Geen parkeerplaatsje te vinden en rijen dik voor de kassa's. Nu
klagen de ondernemers steen en been daar ze massaal wegblijven. In eigen
land is het boodschappen doen gewoon goedkoper.
Dat fenomeen doet zich natuurlijk niet alleen in Venlo en omstreken voor
maar aan de gehele grens. Ook de Belgische grenstreken zien het gebeuren. Ik
heb er kennissen wonen en mijn schoonfamilie woont er tegenaan. Die
kennissen wonen daar en werken in Nederland. Ze hebben er bewust een huis
gekocht wat er veel goedkoper is, maar ook het leven scheelt stukken.
Zo worden er dus miljarden de grens over gebracht en Zalm en de andere halve
zolen maar klagen dat de economie slecht loopt. Als er ergens een probleem
is heeft ASO maar een oplossing, we moeten het duurder maken. Nu weer de
grote ASO-bakken zoals ze genoemd worden. De minister roept gelijk dat ze er
niks aan kan en de belasting wil verhogen. Behalve dat ze gevaarlijker zijn
bij een ongeval zijn ze ook schadelijker voor het milieu, meer verbruik. Ze
zijn groter en dus veroorzaken overlast met parkeren. Geen enkele
parkeerplaats is ingericht voor de grootte van die auto's, en parkeergarages
al helemaal niet. Het zijn duurdere auto's en worden doorgaand gereden door
mensen die dat ook goed kunnen betalen natuurlijk. Alsof die mensen die auto
zullen laten staan als de belasting wat hoger wordt. Pure onmacht van dit
ASO-maak het maar wat duurder-kabinet.

Een ander ding is natuurlijk de hoge olieprijs. Zalm vangt er zakkenvol geld
meer aan, maar je hoort geen woord over wat het vele bedrijven kost, en de
burger natuurlijk. Wat de gevolgen zijn voor werkgelegenheid en de prijzen.
Het is natuurlijk niet alleen de prijs van de olie die omhoog gaat maaar
daarmee ook de accijns die wordt geheven op de benzine en zo. Uiteraard ook
de aardgasprijzen.
Op Urk staan veel vissers op de rand van faillisement maar wat te denken van
transportbedrijven en dergelijke. Die berekenen de dieselprijs door naar de
klanten? Vergeet het maar, die klant kiest dan wel voor een buitenlandse
transporteur.

Kortom, het is de hoogste tijd voor ASO om op te stappen en mogen we hopen
op een nieuw kabinet met wat meer capaciteiten. En D66? Misschien is er
ergens nog wel plek in het bestuur van een plaatselijk kaartclub of in de
organisatie van sjoelbakkampioensschappen of zo.
Daar krijgen ze precies wat ze willen toch. De voorzitter en zo worden er
rechtstreeks gekozen.

Ger (die gewoon zo heet).