Laagste loonstijgingen in 20 jaar

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed Jul 13 09:34:37 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Daar had ik het niet over. Ik had het over het huidige kabinet, wat trouwens
voor een groot deel hetzelfde gajes was wat er in paars zat.
Het enige wat ik denk als het een wat meer links kabinet was geweest dat de
maatregelen wat meer socialer waren genomen. ASO helpt ons land momenteel
totaal de afgrond in. En ach, D66, moet of kan je zo'n meelopertjes nog wel
serieus nemen? Het zijn net een paar kleuters die je met een snoepje
tevreden kan houden, zie Pechtold nu weer.
Maar neem nu even de zorg en de WAO. Mensen, de burger dus, gaan er allemaal
dik op achteruit om zogenaamd te bezuinigen. Het gaat miljarden meer kosten
aan de bureaucratie die er bij komt.
De instroom in de WAO is sinds de invoering van de wet Poortwachter met 40%
gedaald dus dat probleem was zichzelf aan het oplossen. ASO komt nu met WIA
die aan uitvoering de eerstvolgende jaren 6 miljard meer gaat kosten, ik
bedoel maar. En daar is nog niet bijgeteld wat de kosten zijn van mensen die
deels uit de WAO worden geflikkerd en dus deels in een andere uitkering
terecht komen.
Ik kan het maar voor een klein deel overzien, maar heel wat mensen zijn door
de zeer grote stress van hun afschatting extra in de zorg terecht gekomen,
en nog erger, er zijn zelfs al doden te betreuren daardoor.

Een paar weken geleden nog een resultaat gezien van het WAO-beleid van ASO.
Een vrouw, werkend voor een uitzendbureau, komt in de ziektewet terecht. Al
de tijd wordt ze daarin gehouden door de verzekeringsarts van het UWV, ze
mocht onder geen beding werken. De maximale ziektewetperiode is voorbij en
ze moet dus voor de WAO-keuring. Ze wordt minder dan 15% afgekeurd en dus
geen uitkering. Ze meldt zich voor de WW, krijgt die natuurlijk, maar meldt
zich door haar nog steeds ziek zijn weer ziek. Dat kon niet, kreeg ze te
horen, wat de maximale ziekteduur was al voorbij.
En nu? Was de vraag uiteraard. Ga maar weer werken was het antwoord. Dat kan
niet want ze is ziek. In de WW dus en maar schijnsollicitaties blijven
opschrijven?
Wel vreemd toch dat je ineens beter bent omdat de uitkering een andere naam
krijgt toch? Al die tijd niet mogen werken van een verzekeringsarts en
notabene dezelfde arts zegt dat je niet ziek meer bent omdat het nu WAO
heet.
De mevrouw is nu opgenomen in een psychiatirisch ziekenhuis, en nee, haar
oorspronkelijke klachten waren en zijn lichamelijk. Het kost haar natuurlijk
dadelijk wel de no-claim in de zorg, nou ja zorg.
De mevrouw woont alleen normaal gesproken en nu komt het volgende probleem.
Ze kan de werkbriefjes niet op tijd elke 4 weken insturen nu. De afdeling WW
in het geweer en wacht met uitbetalen van de uitkering totdat ze er allemaal
zijn. Niemand bij het UWV die je aan het verstand kan brengen hoe het zit.
Bij de WW zegt men dat als ze in het ziekenhuis ligt ze in de ziektewet moet
zitten, daar zegt men dat de maximale duur ervan voorbij is. De WAO? Dan zou
ze dat eerst moeten melden maar helaas, ze ligt in het ziekenhuis dus die
mogelijkheid heeft ze ook niet en de andere afdelingen mogen en doen dat
niet.
Stapels rekeningen op de deurmat, de bank helemaal in het rood, ben zeer
benieuwd wie dat en of dat straks opgelost gaat worden. Mocht de mevrouw
straks ontslagen worden uit het ziekenhuis en thuis komen en ze ziet dit
allemaal, dat kan ze gelijk weer retour.

Wat een heerlijk landje is NEEderland aan het worden toch?

Ger
Ger