Geen stimulerende maatregelen

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Jul 12 08:14:04 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn,

Met dat "asociale" gooi je twee dingen door elkaar: 1. het niveau van
sociale zekerheid, en 2. de verdeelsleutel binnen die zekerheid. Neolib
verlaagt het algemene niveau van uitkeringen zodanig dat er nauwelijks meer
te leven valt zodra je een uitkering nodig hebt. Wat betreft de
verdeelsleutel kun je zeggen dat lagere inkomens/opleidingen immer en
systematisch de pineut zijn; klassiek voorbeeld is hier de subsidiering van
de openbare bibliotheek, een dienstverlening (neolib: "product") waarvan
voornamelijk hoger opgeleiden gebruik maken.

Kortom, het Rijnlandse model geeft meer zekerheid, zowel qua uitkering als
hoogte van die uitkering. Even over het verwerpelijke Amerikaanse model:
hoeveel procent loopt daar ook al weer rond zonder ziekenfondsverzekering
omdat ze het niet kunnen betalen?

Dat een D66-er hiervoor durft te zijn - ik zal maar geen krachtterm
bezigen! Regelrecht de VVD rechts gepasseerd...

Trouwens bij een referendum zou ook D66 worden afgestrafd: ruim 2/3 is
tegen het Amerikaanse sociale model.

hv,u
------