Hoe staat het er ook alweer voor met... De oorlog tegen het terrorisme

Tue Jul 12 11:25:01 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je hebt helemaal gelijk, Henk,

Het is de eigen schijterigheid mensen als gelijk(waardig) te zien, i.p.v.
als voormalige slaven. Je beschrijft dat weleens helder, hoe het tegendeel
van gedachten en gevoelens zit achter de geuite bedoelingen van de multikul.
Een tijdje geleden verhaalde ik zelf van mijn positieve verbazing hoe een
tiental allochtone jongens uit zichzelf trots hielpen twee inbrekers te
achtervolgen en er een te arresteren. Van groepsdenken was geen sprake,
misschien juist omdat de allochtone man bij wie was ingebroken en ik die hij
al rennend om hulp had gevraagd daartoe geen aanleiding gaven.

Dat het mij toch verbaasde en ik me even zorgen maakte duidde erop dat ook
ik geinfecteerd was door de PvdA/GL-duiding, het groepsdenken, het zo
gepropageerde en alleen zogenaamd bestreden wij-zij-denken, dat Cohen c.s.
zo graag in leven houdt.
Overigens was al lang duidelijk dat allochtonen dezelfde bezwaren en wensen
hebben, en net zo graag wegtrekken uit buurten die tot getto's werden. Maar
de politiek creëerde het wij-zij graag, bijvoorbeeld door aparte
migrantenraden aan stadsdelen te koppelen, terwijl allochtonen al evenredig
vertegenwoordigd waren in de gewone raden.
Ook in Londen begreep ik zijn de vertegenwoordigende touwtjes bij uitstek in
handen gegeven van radicale zo niet extremistische geloofsaanhangers,
waarvan het gros van de achterban zoals wij sinds de jaren vijftig uit onze
zuilen zich nou juist graag losmaakt.

Overigens heeft het DB-Amsterdam-Oost net zijn excuses gemaakt dat het geen
monument voor Theo van Gogh aandurfde. Een ander voorbeeld van bij voorbaat
opvattingen van allochtonen in een extreem hoekje plaatsen.
Terwijl het van het grootste belang is juist ook allochtonen de ruimte te
geven hun opvattingen en daden vrij te delen, zonder die bij voorbaat in een
hokje indelende bevooroordeling, en zo steun te geven aan al diegenen die
een gewoon maar eigen gekleurd leven willen in een vrije samenleving, zonder
onderdrukt te worden vanuit een eigen groep.

Wat velen toch zo graag in groepen doet denken en handelen heb ik nooit
begrepen, zelfs niet binnen D66. Ook bij ons heerst vaak het als je niet
voor ons bent ben je tegen ons. Getsie.

Fritz