Hoe staat het er ook alweer voor met... De oorlog tegen het terrorisme

Fri Jul 8 11:06:37 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>:
>Lees eerst je eigen voorspellingen na over de data en plekken van mogelijke
>aanslagen en ga je dan schamen: buigen voor terreur is zeker weten dat je
>het overkomt.

 Ik gaf een beetje een ironische klank aan m'n woorden omdat er weer eens een
 voorspelling van mij uitkwam (wel jammer, natuurlijk).

 Mijn voorspelling was dat dit soort aanslagen van buiten komt (lees: wraak-
 akties zijn voor exact dezelfde terreur van het Westen elders) en niet van
 binnenuit (lees: losgeslagen Moslim-immigranten). Strikt gesproken weten we
 nog niet hoe het in London zit maar het ziet er wel naar uit dat de terreur
 opnieuw van buiten kwam.

 Als we kijken hoe men ook ditmaal weer van overheidswege reageert dan ziet
 het er niet goed uit. Balkenende, Donner en Van Aartsen (meer heb ik gisteren
 niet gehoord want ik keek/luisterde voornamelijk naar de BBC) wrijven zich al
 in hun handjes bij de idee dat wij wel eens al volgende aan de beurt kunnen
 zijn. Madrid stond immers op #1, London op #2 en wij stonden op #3. Vandaar
 dat ik me afvroeg wat Al Queda voor ons in petto heeft. Laten we hopen dat
 het iets speciaals is...

 Belangrijke hoge gebouwen hebben wij niet, onze metro's zitten vol met bui-
 tenlanders (en rijden niet op tijd, toch storend voor een bom) dus dan komt
 men vanzelf bij het water. Zoek als terrorist een diepgelegen polder gele-
 gen aan een groot waterreservoir en blaas de dijk op, het gemaal, de sluis.
 Of wacht op een novemberstorm en doe iets dergelijks met de Oosterscheldedam.
 Succes verzekerd. Als het even meezit kost het meer dan het WTC in New York.

 Maar de Haagse dwergen lopen weer eens van het beleid weg en slepen Van Gogh
 er met de haren bij (de moord op Van Gogh was geen terroristische daad omdat
 het bij het laatste om het even zij wie het slachtoffer is - iedereen kan het
 zijn en Van Gogh was niet iedereen - dat was Van Gogh). Je moet er toch niet
 aan denken dat we op een wereldvreemde pias als Donner zijn aangewezen als
 het er om gaat hoe we bij ons een terreuraanslag kunnen voorkomen. De man kan
 nog niet eens z'n eigen veters vastmaken.

>buigen voor terreur is zeker weten dat je het overkomt.

 Ah... vandaar dat'ie z'n veters niet kan vastmaken...

 Israel vecht al sinds z'n bestaan tegen terreur. Want Israel is gebouwd op
 terreur.
 Tegen terreur optreden lijkt de manier om het over zichzelf af te roepen.
 Als Nederland geen doelwit voor terroristen wil zijn, dan moet ons land niet
 elders zelf terreurdaden begaan. Momenteel loopt er in Afghanistan een Neder-
 lands doods-eskader rond dus waarom zouden anderen dan niet bij ons mogen
 moorden ? Oorlog is oorlog... en Nederland is de aanvallende partij.

 Marc Fluks, Amsterdam