Van der Laan pakt/valt ook RTL aan

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Jul 6 08:23:38 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny,

Kijk, standpunten over die slavernij-herdenking raken de multicult
standpunten. Een discussie lijkt me wezenlijk. Onvergelijkbaar maar
minstens even wezenlijk is natuurlijk het fatale omroepbeleid van Van der
Laan (D66), want dat raakt de persvrijheid.

Ze pakt een van de twee publieke omroepen (NOS, NPS), maakt van de
semi-commerciele, voorheen verzuilde omroepen weer ouderwets verzuilde
omroepen met stigmatiserende boodschappen, en voor de schijn probeert ze
ook RTL onder Nederlands gezag te plaatsen. Dat laatste is een
schijnmanoeuvre, want ze maakt geen kans gezien de Europese wetgeving die
transborder information juist bevordert.

Kortom, een antidemocratische schanddaad. En Nederlanders reageren nogal
slaafs.

Overigens vind ik de management-argumenten om de NOS onder *een*
hoofdredacteur te brengen ook riskant. Verscheidendheid zou de
NOSprogramma's sieren. Dus, terugschroeven die 'reorganisatie'...

Met name de kwalitie van de Radio-1 nieuwsradio vind ik sterk teruggelopen
- steeds minder nieuws en correspondenten, en steeds meer van die
makkelijke "features" over personen en organisaties die niet in het nieuws
zijn. Babbel in plaats van journalistiek. Wat mij betreft moeten media in
ieder geval niet het populisme bevorderen.

hv,u
------