Helaas, het komt uit: D66 3... maar dat is g e w e l d i g

Sun Jul 3 11:11:34 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De D66-ers aan de top en hun medewerkers althans die zich laten horen zijn
te technocratisch, en negeren krampachtig de gevoelscomponent. Mensen, zeker
D66-kiezers, zijn tegenwoordig minder aan één groep gebonden, en kiezen meer
met hun gevoel, niet altijd rationeel. Bijvoorbeeld vaak het midden van drie
geboden opties. En voelen voorkeuren met merken, zoals ook met Net3 en de
NPS. Juist daarom is de andere behandeling van de NPS dan die van alle
andere omroepen in het omroepplan zo gevoelig.

Ik hoop dat de top toch gaat begrijpen dat mensen niet alleen rationeel
procesmatig managementachtig denken, en met hun gevoel antipathie en
sympathie hebben. Anders wordt het niks meer, laat staan dat ze een "fout"
in de "ogen" van hun achterban grootmoedig zullen herstellen. Nu nog denken
ze de opheffinbg van de NPS is pas over 3 jaar en daarna zal blijken dat het
goed komt, maar dat betekent juist rond de verkiezingen nog dagelijks
zichtbaar gedonder en dus zetelverlies. Niet die peiling van gister is van
belang, wel de inschatting wat leeft en daarvan de electorale gevolgen op
termijn.