sparen voor WW-uitkering

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Jan 31 16:08:54 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zoals ik al eerder schreef Fritz, maar je leest blijkbaar erg selectief bestaat er geen discriminantie in de WAO voor wat betreft het recht er op en kan het dus ook moeilijk afgeschaft zijn.
Zoals ik al eerder schreef is er wel een verschil in hoelang je recht hebt op een loongerelateerde uitkering en is dat afhankelijk van je leeftijd.
Je kan dit opzoeken in het wetboek maar dat is teveel zoeken voor je denk ik dus vandaar hieronder een stukje van :
http://www2.intermediair.nl/artikel.jsp?id=69635

Jongeren die nog nooit hebben gewerkt hebben recht op een WAJONG-uitkering.

Laat jij nu even zien welke jongeren die werken en WAO-premie betalen geen recht hebben op een WAO-uitkering?

Ger

Voorwaarden voor recht op een WAO-uitkering

Wanneer komt u in aanmerking voor een WAO-uitkering?

Elke werknemer in Nederland die op basis van een arbeidsovereenkomst bij een bedrijf werkt, is verzekerd tegen inkomensverlies als gevolg van arbeidsongeschiktheid op grond van de Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO).

Voorwaarden voor het recht op een WAO-uitkering
Het recht op een WAO-uitkering gaat in op het moment dat u langer dan 52 weken ziek bent. Deze wachttijd van 52 weken kan voor werknemers die in dienst zijn worden verlengd, als:
- de werkgever zich onvoldoende heeft ingespannen om de werknemer te reïntegreren in het arbeidsproces. Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) beoordeelt of hier sprake van is;
- de werkgever en werknemer gezamenlijk bij het UWV een aanvraag hebben ingediend tot verlenging van de wachttijd voor de WAO zodat de werknemer meer tijd heeft om te reïntegreren.

U dient tenminste 15 procent ´arbeidsongeschikt te zijn in de zin van de WAO´. Dit houdt in dat u als gevolg van ziekte of gebreken niet in staat bent om ´met algemeen geaccepteerde arbeid´ het inkomen te verdienen dat een met u vergelijkbare gezonde persoon, de zogeheten maatman, kan verdienen.

De aanvraag voor een WAO-uitkering moet bij het UWV worden aangevraagd, uiterlijk drie maanden voor het einde van de wachttijd voor de WAO.

Werknemers die op of na 1 januari 2004 ziek zijn geworden
Voor werknemers die op of na 1 januari 2004 ziek zijn geworden, geldt een wachttijd van 104 weken. Deze wachttijd kan worden verlengd als de werkgever zich onvoldoende heeft ingespannen om de reïntegratie van de werknemer te bevorderen of indien de werkgever en de werknemer gezamenlijk een verzoek tot verlenging hebben ingediend.

Percentage arbeidsongeschiktheid
Nadat u een aanvraag voor een WAO-uitkering heeft ingediend bij het UWV, zult u een oproep krijgen voor een medische keuring bij de verzekeringsarts. Hij onderzoekt uw beperkingen en legt dit vast in het belastbaarheidspatroon. Hierin wordt vermeld dat u bijvoorbeeld niet meer in staat bent om te tillen en te bukken.

Zijn uw lichamelijke of geestelijke klachten zo ernstig dat u niet meer zelfstandig aan het arbeidsproces kunt deelnemen, dan wordt u volledig arbeidsongeschikt verklaard.

Als de verzekeringsarts van mening is dat u niet volledig arbeidsongeschikt bent, dan zal een arbeidsdeskundige onderzoeken voor welke functies u wel geschikt bent. De arbeidsdeskundige zal tevens aan de hand van een inkomensvergelijking uitrekenen in welke mate u arbeidsongeschikt bent.

Vaststellen arbeidsongeschiktheid
Om de mate van arbeidsongeschiktheid vast te stellen, berekent de arbeidsdeskundige eerst het verschil tussen het oude loon (het maatman-inkomen) en het loon dat u nog zou kunnen verdienen (de restverdiencapaciteit) met andere functies. Het verschil tussen het maatmaninkomen en de restverdiencapaciteit moet door het maatmaninkomen worden gedeeld.

De berekening luidt als volgt:
Maatmaninkomen - restverdiencapaciteit gedeeld door het maatmaninkomen x 100% = mate van uw arbeidsongeschiktheid.

De WAO kent de volgende arbeidsongeschiktheidsklassen met het bijbehorende uitkeringspercentage:

Arbeidsongeschiktheidsklasse Uitkeringspercentage
15-25% 14% van 100/108 maal het dagloon/vervolgdagloon
25-35% 21% " "
35-45% 28% " "
45-55% 35% " "
55-65% 42% " "
65-80% 50,75% " "
80-100% 70% " "

Hoogte WAO-uitkering
De WAO-uitkering bestaat uit een loondervingsuitkering en een vervolguitkering.
De hoogte van de loondervingsuitkering is afhankelijk van het dagloon. Dit is het loon dat u bij een vijfdaagse werkweek gemiddeld had kunnen verdienen in het beroep dat u gewoonlijk uitoefende. Het dagloon kent een maximum. Het inkomen dat boven het maximum uitkomt wordt bij het berekenen van het dagloon buiten beschouwing gelaten. Voor 2004 geldt een maximum dagloon van € 167,70.
De vervolguitkering is gelijk aan het minimumloon. Indien het dagloon hoger is dan het minimumloon, dan wordt de vervolguitkering verhoogd met het percentage van het verschil tussen het dagloon en het minimumloon.

Duur WAO-uitkering
De duur van de loondervingsuitkering is afhankelijk van uw leeftijd. Wanneer u geen recht meer heeft op een loondervingsuitkering dan heeft u recht op een vervolguitkering. De duur van de vervolguitkering is tot uw 65e levensjaar. Bent u jonger dan 33 jaar, dan hebt u geen recht op een loondervingsuitkering. U krijgt dan meteen een vervolguitkering.

Duur loondervingsuitkering
Leeftijd bij aanvang WAO Loondervingsuitkering
jonger dan 33 jaar: nihil
33 tot 38 jaar: een half jaar
38 tot 43 jaar: een jaar
43 tot 48 jaar: anderhalf jaar
48 tot 53 jaar: twee jaar
53 jaar of ouder: drie tot (maximaal) zes jaar

WAO-gat
Het WAO-gat ontstaat op het moment dat uw loondervingsuitkering overgaat in een vervolguitkering. Deze vervolguitkering is gebaseerd op het vervolgdagloon en valt doorgaans lager uit. Het verschil tussen de loondervingsuitkering en de vervolguitkering wordt het WAO-gat genoemd.

Bezwaar en beroep
Indien u het niet eens bent met de beslissing van het UWV, dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij deze instantie. U kunt uw bezwaren toelichten op een hoorzitting. Na de hoorzitting zal het UWV opnieuw een beslissing nemen.

Komt het UWV niet tegemoet aan uw bezwaren en verklaart het uw bezwaarschrift ongegrond, dan hebt u de mogelijkheid om een beroepschrift in te dienen bij de rechtbank, sector Bestuursrecht. U moet er wel op bedacht zijn dat de WAO-procedures bij de rechtbank enkele jaren in beslag nemen.