Keuzevrijheid werknemersverzekeringen

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Jan 31 15:15:12 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  DELFT Scholieren en studenten met een
>  klein bijbaantje kosten jaarlijks ruim
>  132 miljoen euro aan administratieve
>  kosten.Volgens werkgeversorganisatie
>  MKB Nederland moet dat bedrag omlaag.

Ze zouden dus eigenlijk helemaal niets moeten kosten?

>  480.000 scholieren en studenten werken
>  minder dan 15 uur per week.Werknemers
>  betalen voor hen vaak evenveel aan
>  werknemersrechten als voor mensen met
>  een voltijdbaan.Jongeren maken echter
>  zelden gebruik van hun rechten.

Blijkbaar overgetikt wat hier staat. Kopieren en plakken gaat beter dan komt
er te staan wat er orgineel staat.
De tweede zin begint met werkgevers ipv werknemers.
Procentueel betalen ze inderdaad evenveel, nogal logisch ook natuurlijk,
belasting betalen ze procentueel ook evenveel. De WW en WAO is nu eenmaal
vastgesteld in procenten. Deze werkgevers willen dus eigenlijk af van de
premies voor jongeren. Maar ook bij een baantje van 15 uur kan je je recht
doen gelden op bijvoorbeeld ziekengeld als je ziek wordt. Vandaar dat men
veelal werkt met oproepcontracten en bij ziekte mensen dan maar niet
oproepen.
Deze jongeren zouden eens vaker moeten kijken naar het fenomeen
"rechtsvermoeden". Wat wil zeggen dat je het gemiddelde van de afgelopen 3
maanden als je contracturen mag beschouwen. Bij ziekte houdt dat in dat de
werkgever de verplichting heeft je door te betalen ter hoogte van dat
gemiddelde.

>  Zo hebben jongeren bijvoorbeeld vrijwel
>  nooit recht op WW.Toch zijn zij daar
>  verplicht verzekerd voor.Ook premies
>  voor onder meer de WAO en de ziektewet
>  kosten jaarlijks miljoenen euro's.

De tijd dat men werkt telt mee in de tijd dat je gewerkt hebt. Kom je in een
later stadium in de noodzaak gebruik te moeten maken van de WW dan zijn je
rechten erop langer.
En natuurlijk kosten de premies voor de WAO en de ziektewet geld. Dat geldt
voor iedereen en voor elke werknemer. Ik kan bijna niet geloven dat het MKB
hier bedoeld dat ze premies welke men ervoor moeten betalen liever zouden
uitbetalen aan de jongeren die er werken, eerder zouden ze die liever zelf
in de zak steken. Zo kunnen ze nog meer studenten en scholieren aan de slag
helpen en "normale" werknemers thuis laten.

Het lijkt er bijna op dat we medelijden moeten hebben met de werkgevers die
gebruik maken van de zeer goedkope diensten van deze jongeren die al werken
tegen een deel van het minimumloon per uur en toch hetzelfde werk vaak
verzetten. Nu willen ze ook nog af van de normale werkgevers en
werknemerspremies die elke werkgever moet betalen.
Het is ook wel heel zielig natuurlijk dat je jongelui laat werken voor je en
je ze dan ook nog moet verzekeren voor ziekte of zo.

Ger