Donner gek geworden! - ik mag niet meer naar Schiphol

Sun Jan 30 16:38:55 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tegen de grondwet stemmen dus, Henk?

Omdat daarin de macht die regeringen hebben over Europa eerder bestendigd
wordt dan dat de burgerrechten en directe democratie de grondrechten worden
waaraan tijdelijke regeringen ondergeschikt zijn. Of we nu wel of geen
federatie worden zoals de VS zijn, de EU is de facto een machtsbolwerk van
regeringen over Europese burgers en nationale parlementen, zonder directe
controle door burgers of direct gekozen vertegenwoordigers, laat staan
zonder direct door burgers gekozen Europese bestuurders.

De EU was altijd een samenwerkingsverband van regeringen al dan niet
bestendigd door nationale parlementen, maar toch met de bedoeling op weg te
gaan naar een democratisch Europa? Met burgerrechten onafhankelijk van
regeringsmachten? Zover ik zie is alleen het Europese Hof een instelling die
de burgers en hun grondrechten dienstbaar is, grappig genoeg ontbeerd
Nederland zelf zo'n soort constitutioneel hof dat de grondrechten bewaakt,
dat doet het parlement in Nederland liever zelf. Wat daarvan zij en hoe die
ondergeschikt gemaakt worden aan partijbelangen moge uit tal van voorbeelden
duidelijk zijn.

Fritz