Donner gek geworden! - ik mag niet meer naar Schiphol

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Jan 27 17:18:26 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Lenny Bruce <lennybruce235 at HOTMAIL.COM>

>  Het verwijt is niet terecht getuige...
>
>  'Kabinet op glad ijs met anti-terreurmaatregelen'
>  http://www.d66.nl/news/item/Kabinet%20op%20glas%20ijs%20met%20antiterreurmaatregelen/3378?mid=

Voor goede info over de maatregelen waaraan Dittrich refereert zie:

http://www.burojansen.nl/terrorisme/nl.htm

De tekst van Dittrich, met commentaar (bm>):

Kabinet op glad ijs met anti-terreurmaatregelen

Hoewel D66 het overgrote deel van de regeringsmaatregelen tegen terreur
steunt, heeft de partij nog een aantal vragen aan CDA-minister Donner.
De Democraten vinden dat de regering zich met een aantal van de
voorstellen op glad ijs begeeft. Fractieleider Dittrich wil snel een
debat met het kabinet over de voorgenomen maatregelen.

bm> Dittrich mag wel wat concreter zijn over wat hij nu allemaal
bm> precies steunt. Er wordt 400 mln Euro (over 5 jaar) uitgegeven
bm> aan versterking van het repressie-apparaat, onder de
bm> newspeak-achtige motivatie "Het kabinet stelt voor om de komende
bm> jaren fors te investeren in het versterken van de capaciteit van
bm> de gehele overheid op het terrein van het tegengaan van
bm> radicalisering en het voorkomen van terrorisme."
bm> Voorkomen terrorisme? Ja. Maar tegengaan radicalisering? No way.

‘Om de vrijheid van de burgers te beschermen is het erg belangrijk dat
we potentiële terroristen opsporen en achter slot en grendel zetten.

bm> Stop, hu, hoo, zien we hiet Dittrich op een lijn met de Bush-clan?
bm> **potentiële** terroristen opsluiten?? Afgedaan heeft onze
bm> rechtsstaat. Geen misdrijf, geen aanklacht, geen bewijs, MAAR
bm> WEL OPSLUITEN? Ben ik misschien wel ook een potentiële terrorist?

Maar sommige maatregelen gaan wel erg ver,’ aldus Dittrich. Hij doelt
daarmee onder meer op het voorstel, waarbij de minister van Justitie
iemand kan dwingen zich regelmatig op een politiebureau te melden, ook
is hij niet schuldig aan een strafbaar feit en wordt hij daar zelfs niet
van verdacht. Gedrag waar volgens de minister een luchtje aan zit, is al
voldoende om de persoon in kwestie een meldplicht op te leggen of hem te
verbieden zich in de buurt van bepaalde gebouwen of mensen te begeven.

Dittrich: ‘Het kabinet werpt de netten erg ver uit om een potentiële
terrorist te vangen, maar de hele bevolking loopt de kans in die netten
verstrikt te raken. Welk probleem lossen we daar nu mee op? Zou een
echte terrorist zich iets aantrekken van een meldplicht om elke maand
naar het politiebureau te komen?’

bm> Slechts wat bedeesde vragen, waar een duidelijke stellingname
bm> vereist is, het is bij uitstek het terrein van Boris Dittrich.

De Democraten vinden dat de directe dreiging van terrorisme moet worden
bestreden, maar dat het ook belangrijk is om te voorkomen dat jonge
moslims zich aangetrokken gaan voelen tot de radicale islam. Dittrich:
‘We moeten perspectief bieden aan iedereen om volwaardig in de
samenleving mee te draaien. De kwaliteit van het onderwijs moet
verbeteren, de oude wijken moeten weer leefbaar worden en er moet een
eind komen aan de hoge jeugdwerkloosheid. Ook dat raakt aan de strijd
tegen terreur’.

bm> En zou het dan niet dienstig zijn om precies aan te geven hoe deze
bm> mooie woorden met behulp van bovenstaande 400 miljoen in concreet,
bm> effectief beleid omgezet kunnen worden?

Bart Meerdink