Hirsi spreekt: het shortcutten van de gewetensvrijheid

Mon Jan 24 16:15:02 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tja,

Ik verbijzonder geloof in waarden die van buiten komen (God) niet ten
opzichte van waarden die van binnen komen (Goedheid). Juist dat onderscheid
maak ik niet. Daarom kan ik ook genieten in een kerkdienst van de gedeelde
waarden en het debat erover, of ik nou in de ogen van gelovigen God van
buiten transponer in de Goedheid in ons, of zij de Goedheid in ons
transponeren in een gedeelde God buiten ons. De gedeelde waarden en het
gevoelde geweten kan gelijk zijn.
De manier waarop je gewetensvrijheid verengt tot geloofsvrijheid lijkt me te
veel op GEEN op mijn naamplaatje in mil.dienst omdat mijn levensovertuiging
niet gebaseerd is op fantasieën van hogere machten en te veel op de
arrogantie van gelovigen in goden buiten ons dat zij deuren tot waarden
doorgaan die voor anderen gesloten blijven. En te veel op de eindeloze
arrogantie van christelijke kamerleden in het debat over de strafbaarheid
van kritiek op godsgebaseerde levensovertuigingen alsof hun relatie met hun
waarden die ze met hun God delen van een hogere orde zijn dan de waarden die
de in hun ogen goddelozen delen.
Geweten is volgens het woordenboek het innerlijk besef van goed en kwaad, en
dus subjectief, en het samen weten, delen van dat besef. Gewetensvrijheid is
volgens het woordenboek het recht van vrije gedachten en belijdenis. Dat
hogere gedachten zonder een god en een levensovertuiging belijden zonder een
god vroeger en voor velen nu nog ondenkbaaris is volgens mij nog steeds de
oorzaak van veel onverdraagzaamheid en menselijke ellende.

Fritz