Disfunctioneren politie+justitie oorzaak van de volkswoede

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Mon Jan 24 16:07:15 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny, ik kan me toch beduidend minder opwinden over al die bekeuringen.

Stel dat je minder zou gaan controleren op snelheid, parkeren, alcohol,
telefoneren, gordels, onveilige caravans, whatever. En het geld ophaalt
d.m.v. wegenbelasting. Zouden we er dan echt op vooruit gaan?

Veel boetes zijn een beetje onzin, toegegeven. Maar vaak toch ook niet.
Minder boetes zijn ook: meer alcoholgebruik (ook buiten het verkeer),
meer benzineverbruik, meer risico op ongelukken (ook voor degene die
niet te snel rijdt), meer geluidshinder, misschien ook wel meer files
(zeker bij meer ongelukken). Ik tuf regelmatig rustig met 80km over
tweebaans weg, vrij druk, en ook met veel flitspalen, en ik zou het
beslist niet waarderen als plotseling een aantal mensen zouden menen
100km te moeten gaan rijden (i.e. inhalen).

Wat parkeer-boetes betreft, hetzelfde beeld. Vaak een melkkoe, maar
zonder parkeermeters wordt de beschikbare parkeerruimte toch ook een
stuk minder efficient gebruikt. Vergelijk ook het toegangs tarief dat
men in Londen ingevoerd heeft en wat succesvol schijnt te zijn.

Minder boetes zijn natuurlijk wel minder ergernis voor degenen die zich
opwinden over zo nu en dan een boete, alhoewel, als de
snelheidsverschillen groter worden zal men zich wel meer gaan ergeren
aan de langzamere auto's, en ontbrekende parkeerplekjes. Is het zich
bovenmatig ergeren aan bekeuringen niet eerder een symptoom van
drukdrukdruk-haasthaasthaast neurose?

Onthaasten, het woord is naar het schijnt pas recentelijk (jan97) door
Margreeth de Boer (PvdA) verzonnen, ik vind het een prachtig concept.

Bart Meerdink