Hirsi spreekt: het shortcutten van de gewetensvrijheid

Mon Jan 24 13:27:45 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Fritz van Rikxoort <fritz at RIKXOORT.DEMON.NL>
>Nog los van het feit dat je alles wat Ayaan zegt anders interpreteert dan
>wat ze zegt.

 Neen, jij interpreteert het anders dan ik...

 Ik zoek op wat zo'n begrip 'gewetensvrijjheid' betekent (als atheist weet
 ik dat dus echt niet, ook al omdat het begrip kennelijk niets met het
 geweten zelf uitstaande heeft). 'Mensen moeten hun geloof in alle vrijheid
 kunnen belijden in een omgeving waar ze een minderheid vormen,' dat bete-
 kent het dus (voor een gelovige). Daar hebben ze dan groot gelijk in.

 Fritz:
>Het geweten is vrij en pas als je anderen iets doet of aandoet zijn er
>algemene regels van toepassing. Geen geweld, geen onderdrukking of
>gijzeling, geen uithuwelijking, geen eerwraak (moord) enzovoort.

 Ik vrees dat je gelijk hebt. Dat Hirsi Ali het hier over heeft. Da's dus
 iets anders dan Erasmus er onder verstaat. Ze eigent zich een reeds be-
 staand begrip toe en geeft dat een geheel eigen betekenis. En omdat dat
 begrip refereert naar de verlichting, speelt ze dan vervolgens dat die
 verlichtigsfilosofen het daar over hadden en dat degenen over wie ze het
 echt heeft (Moslims dus) aan die verlichting toe zijn.. Neen dus, die
 filosofen waren in het geheel niet gek - en die Moslims ook niet. De enige
 die gek is, is Hirsi Ali zelf.

 Over een half uur is ze in de herhaling... maar ze zal er wel opnieuw
 naast zitten.

 Ik stel voor om 'shortcutten' voortaan 'kortwieken' te gaan noemen. Doet
 ook een beetje denken aan het ritueel slachten van de vredesduif door
 liberalen en zo.