Hirsi spreekt: het shortcutten van de gewetensvrijheid

Mon Jan 24 12:34:24 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je mist mijns inziens toch de essentie, Marc,

Nog los van het feit dat je alles wat Ayaan zegt anders interpreteert dan
wat ze zegt.

Het geweten is vrij en pas als je anderen iets doet of aandoet zijn er
algemene regels van toepassing. Geen geweld, geen onderdrukking of
gijzeling, geen uithuwelijking, geen eerwraak (moord) enzovoort. Niet
anderen hetzwijgen opleggen, het denken en uiten is vrij totdat opgeroepen
wordt anderen iets aan te doen.

Blijf-van-mijn-lijfhuizen roepen nu na vele moorden en opsporingen door hele
families op iets te doen als overheid. Die kan zogenaamd niks tenzij een
minister bedreigd wordt. Maar als gewone burgers bedreigd worden kan
zogenaamd pas iets ondernomen worden als het te laat is, het kwaad al is
geschiedt. Ik zie dat als onwil en het niet de moeite waard vinden.
Klassejustitie dus. Iemand die een blijf van mijn lijf huis invlucht
opsporen moet gewoon strafbaar worden. Verhaal halen moet maar via de
overheid. En justitie en politie moeten middelen beschikbaar stellen om
bewijs te verzamelen tegen bedreigers. Dan maar camera's en afluisteren als
er aanleiding is dat iemand een vrouw in een blijf-van-mijn-lijfhuis stalkt
of achtervolgt.

Fritz