Disfunctioneren politie+justitie oorzaak van de volkswoede

Sun Jan 23 16:14:07 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Klopt wel wat je zegt, Bart,

En je raakt er bedreven in te ontsnappen aan de politiek aangestuurde
bureaucraten, maar toch wel een beetje of meer ten koste van je normale
menselijke gevoel en gedrag.

De belastingdienst doet het overigens beter. Die pakt trouwe
belastingbetalers die foutjes maken niet bikkelhard aan en maakt onderscheid
ook in eventueel boetes tussen betrouwbare belastingbetalers die nooit of
lang geen foutje maakten en anderen die notoir proberen oneigenlijke
voordelen te halen. Komt misschien omdat belasitng heffen vaak niet
zwart-wit is, zeker niet bij aftrekposten, maar veel beslissingen op basis
van redelijkheid en billijkheid en wat gebruikelijk is genomen moeten
worden.

Maar zo was het vroeger ook bij een normale overheid die orde en veiligheid
bewaakt. En zo gaan gewone mensen ook met elkaar om. Je bouwt krediet bij
elkaarop en dan mag je best eens iets fout doen.

Kortom, je hebt denk ik een belangrijk probleem van een rücksichtloos
bureaucratische overheid te pakken, de overheid zou als een gewoon
goedwillend mens moeten zijn. En mensen die goed doen en elkaar bijstaan
moeten belonen en aanmoedigen i.pv. tegenwerken.

Fritz

PS
Ik was echt onder de indruk van die "rotjochies" die spontaan hun hulp
aanboden en apetrots aanwijzingen razendsnel opvolgden. En van het falen van
mijzelf om alles ineens te overzien (autosleutel meenemen ipv aan huisgenot
geven, bij wie horen die jochies eigenlijk, te vertrouwen of een gevaarvoor
onszelf) door me te moeten beperken tot het allerbelangrijkst: nu
onmiddelijk gaan meerennen of we zijn ze kwijt.
Zo kan ik die vrouw ook begrijpen die beroofd werd, nu achteruit rijden of
ze is ze al kwijt.
Tuurlijk nam ik impulsief waar dat de twee inbrekers vluchtten en dan schat
je het gevaar laag in, maar stel je voor dat ze toch bewapend waren geweest
of dat de helpers in een aanhoudsituatie waren gaan slaan of erger. Was ik
dan de hoofddaer of aanjager geweest, en had ik moeten inschatten welke
risico's ik nam door zulke rotjochies aan te jagen de inbrekers niet uit
hetoog te verliezen.
Kortom: zo werkt het gewoon niet en zo zijn mensen niet. We kijken toe of
handelen met alle kans op succes of risico vandien. Je hebt mazzel als je
daden succes hebben en pech als het misgaat. Alleen of we ons best doen of
kwaadwillend zijn is eigenlijk van belang, en zo was het vroeger ook, zo
werden we vroeger ook beoordeeld. Gewone mensen doen dat nog steeds
onderling, maar de overheid en politiek lijkt heel ernstig de weg kwijt.
Overigens ging het snel door mijn hoofd hoe medeburgers door de overheid als
mens mishandeld worden als ze niet toekeken maariets deden, ongetraind en
wel. Afzijdig blijven en je niet blootstellen aan de vijandige overheid zit
diep, zelfs bij mij.
Tenslotte, het verhaal van onze voorzitter Pechtold haat ik echt, en in deze
werd ik ook  niet bevraagd om mijn ID en dus ook niet bekeurd. Pechtold
zeurt is mijn idee, en laat zich wijsmaken dat de politie, zijn eigen
politie, willekeurig mensen zich laat identificeren om niets. Acht man
politie was er donderdagmiddag na ca. 15 minuten, en een ID speelde geen
enkele rol, ook niet bij het opnemen van de getuigenissen en
persoonsgegevens voor later proces. Ook hier geldt weer dat we middelen
moeten hebben en die naar inzicht moeten inzetten en niet als doel.