Weer een software-patenten cliffhanger a.s. maandag

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Jan 23 16:05:46 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Volgens de volgende link
> (http://www.heise.de/english/newsticker/news/55366) wordt er a.s. maandag
> *alweer* een slinkse poging gedaan om software-patenten mogelijk te maken.
> Minister Veerman zou hier nog een stokje voor kunnen steken. En aangezien
> de Tweede Kamer heeft zich al duidelijk tegen softwarepatenten heeft
> uitgesproken, zou het niet vreemd zijn als er nog even stampij werd
> gemaakt. Toch ben ik een beetje bang dat daar niets van gaat komen. Hebben
> er lijsters zin om op de lijst heel hard te schreeuwen dat de fractie wat
> [...]

HELLUP, HELLUP, HELLUP, HELLUP, ZE maken er een SOAP van!!!
Zoiets Martijn? ;)

Bert, zo begreep ik, gaat nu een eind maken aan de soap.

Voor wie zich toch geroepen voelt of verlegen zit om info:

"
Beste FFII (aktiv.ffii.org) supporter,

Na een eerdere mislukte poging in december gaat de Europese
Ministerraad opnieuw proberen om een belangrijke stap te
zetten met het doel Europese softwarepatenten goed te
keuren. Aanstaande maandag, 24 januari (11:00) ligt het
voorstel op tafel van de landbouw- en visserijraad. Tijd
voor een spoedactie dus, de ervaring leert dat
massale reacties een enorme invloed kunnen hebben op politici!

Meer info op:

  http://webwereld.nl/nieuws/20597.phtml
  http://www.softwarepatenten.be/landbouwraad
  http://kwiki.ffii.org/Fish0501De

Dit onderwerp had intussen al lang opnieuw als B-Item
inhoudelijk in de Raad behandeld moeten worden zodat de
standpunten van de nationale parlementen kunnen worden
meegenomen. Vraag daarom Minister Veerman om er voor te
zorgen dat dit onderwerp van de agenda gehaald wordt, zoals
eerder al zijn Poolse collega deed.

Hij kan dat zonder problemen doen, want als een onderwerp
minder dan twee weken van te voren op de agenda wordt
geplaatst, dan kan iedere lidstaat zo'n punt eigenhandig van
de agenda laten halen. In dit geval is het hooguit 5 dagen
van tevoren op de agenda gezet.

Minister Veerman maakt ook deel uit van de regering en de
tweede kamer heeft haar in de motie van Dam gevraagd zich
van stem te onthouden op dit onderwerp. En hoewel
staatssecretaris van Gennip blijft volhouden dat de
afhandeling van een A-item geschiedt zonder dat er gestemd
wordt, wordt dit door Professor Lenz -- hoogleraar Europees
Recht -- expliciet tegengesproken. De afhandeling van een
A-item zou moeten gaan over onderwerpen die zonder
*discussie* afgerond kunnen worden.

  http://www.softwarepatenten.be/node/view/277
  http://k.lenz.name/LB/archives/000968.html

Het zou moeten gaan over onderwerpen waarover reeds
overeenstemming is bereikt. Dat is iets anders dan het
afhameren van een stuk waar feitelijk geen meerderheid meer
voor bestaat. En er is alle reden voor discussie:

* per 1 november zijn de stemverhoudingen veranderd,
waardoor er feitelijk geen meerderheid meer is voor het
politiek akkoord van 18 mei.

* de tweede kamer heeft de motie van Dam aangenomen, waarin
ze de regering oproept zich van stem te onthouden.

* Polen heeft aangegeven zich van stem te willen onthouden.

* Meerdere landen hebben stemverklaringen afgegeven, zodat
de tekst van de stemverklaringen groter is dan het voorstel
zelf.

Stuur daarom zo mogelijk een mail of fax naar de minister
van landbouw. Vraag hem met aandrang om niet akkoord te gaan
met de legalisering van softwarepatenten. De toekomst van de
Europese ICT-sector ligt in de handen van de
landbouwministers, laat hen dat weten.

Een paar tips voor de inhoud van je brief:

* Maak er een persoonlijk bericht van. Vertel waarom jij
geen softwarepatenten wil. (Vermeld gerust je werk, bedrijf,
studies, hobby, ...)

* Hou het kort en krachtig. Maximaal 2 A4'tjes, één A4 is
ook ruim voldoende.

* Stuur niet massaal dezelfde brief, dat werk contraproductief.

* Wees beleefd en vriendelijk.

Wat moet ik concreet vragen?

* Softwarepatenten ("richtlijn over in computers
   gemplementeerde uitvindingen", een A-item op de agenda)
   mogen niet goedgekeurd worden.

* Vraag om opnieuw inhoudelijke discussie te voeren
over het onderwerp (er een B-item van maken).

* Kijk hier voor een uitgebreide lijst van eisen:
    http://demo.ffii.org/cons0501/letter.nl.html

Adres:

   Minister Cees Veerman
   Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
   Fax. 070-3786100
   Tel. 070-3786868

  Mail via:

http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pageid=601&_dad=portal30&_schema=PORTAL30

En voor de liefhebbers is er ook een Webdemo/banner:
  http://kwiki.ffii.org/FishDemo0501En
"

Henk Elegeert