Disfunctioneren politie+justitie oorzaak van de volkswoede

Sun Jan 23 14:58:57 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Precies Bart,

Goed en helder beschreven.

Mensen hebben gevoel en zijn geen bureaucraat, ze passen niet in de
onzinnige regels waar geen menselijke mens aankan voldoen.

Donderdagmiddag heb ik zelf nog eens ervaren hoe we echt functioneren als er
plotseling iets gebeurt. Een mengslevan snelle emoties die ons doen
besluiten en onze ratio concentreren en aansturen. Niet volledig
irrationeel, zeker niet, maar zeker ook niet zo rationeel alles overziend en
overwegend en alle emoties onderdrukkend als die rare regelnichten in hun
ivoren torens die jurristen heten voor ons bedenken.

Ook al hebben we donderdagmiddag een boef gepakt en werd de ander later door
de politie zelf gepakt, en waren we allen eerst blij, we hadden gewonnen,
toch had ik later ook spijt en was ik woest om alle boetes waaraan ik me
scheel betaal omdat ik centimers te dichtbij een bocht parkeerde, minuten te
laat terug was bij de auto, of soms net niet op tijd vaart had geminderd en
dus enkele kilometers te hard reed.

Waarom hielp ik toch die man en organiseerde ik een tiental jochies om de
klopjacht voort te kunnen zetten ondanks ons te langzame rennen? Waarom
paste ik me niet aan aan al die andere echte Nederlanders die alleen maar
toekeken en leit ik die man niet barsten zoals mijn eigen overheid mij laat
barsten als ik niet alles 100 % conform de regeltjes perfect doe? Waarom
krijg ik godverdomme geen tegoedbon voor alles wat ik goed doe om eens een
paar minuten te laat bij de auto of parkeermeter terug te komen enzo, omdat
ik als het moet ook mijn nek uitsteek en de helpende hand bied? Omdat ik nog
nooit iets crimineels gedaan heb. Waarom wordt ik als goedwillende burger
steeds zo keihard en meedogenloos aangepakt net als al die andere
goedwillende burgers? Kut-overheid.

Fritz