Persverklaring Hirsi Ali: opmerkingen

Wed Jan 19 21:47:38 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eerlijk gezegd heb ik nogal wat conservatieven in de VVD zich horen roeren
de laatste dagen, en reken ik vele anderen waaronder Ayaan tot de liberale
vleugel van de VVD. Conservatieven zijn onder andere Hans Wiegel. Veel
conservatieven zijn dat met name op de issues geloof en levenswijze
(keuzevrijheden) maar ook op de democratisering van de samenleving en de
overheid.

Wilders vind ik nogal liberaal en democratisch, en dat anderen vrijheid en
veiligheid conservatief vinden begreep ik nooit, noch dat Wilders zijn
gedachtengoed conservatief wil noemen. Wel dat hij herkent dat liberaal in
Nederland in strijd wordt geacht te zijn met niet politiek-correcte
opvattingen, zeker waar ze gevoelige thema's als immigratie, integratie en
veiligheid of nog algemener gemeeschapszin betreffen. Liberaal en
demnocratisch en handhaven van recht en orde en een gemeenschap waar niet
het recht van de sterkste of de brutaalste geldt gaan heel goed samen,
sterker nog, zonder handhaving van recht en orde en gemeeschapszin blijft er
geen vrijheid over.

Maar misschien heeft het alleen zin over concrete issues te praten, want
naast links en rechts zijn ook de termen liberaal en conservatief sleets.