Niet-consequent neoKeynesiaans

Tue Jan 18 11:13:32 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helder, Bert,

Wat mij het meest zorgen baart naast de onhoudbaar hoge belasting- en
premiedruk, met name ook aan de basis van de inkomens, is het effect van de
regelbrij op ondernemen en met name nieuwe initiatieven. Er staan te veel
seinen op rood en te vaak staken kleine en grote ondernemers hun
activiteiten in ons land. Er is weinig nieuws dat er andere ondernemers en
activiteiten starten. Het lijkt erop dat Nederland het structureel slechter
doet dan andere landen in Europa. de stemming onder ondernemers die ik
spreek is ook negatief, zeker in Amsterdam. Ze richten hun plannen vaak op
het buitenland, omdat ze weinig vertrouwen hebben in de politiek en niet de
verwachting hebben dat economische belemmeringen effectief aangepakt zullen
worden. Misschien is de beeldvorming negatiever dan de werkelijkheid, ben
benieuwd hoe jij daarover denkt. Maar een elan is er toch nauwelijks? Zelfs
over iets formeels als de identifictieplicht miste ik heldere eigen
overheidsvoorlichting, die mis ik zeker op het terrein wat ik dan maar
economisch elan noem. Wat gebeurt er nu concreet omzoals toch aangekondig de
regelzucht terug te dringen en de arbeidskosten aan de basis?

Fritz