'Andersdenkende' blijkt een Stasi-term te zijn

Mon Jan 17 11:16:16 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach Mark,

Marc is bij me thuis geweest en ik mag hem graag. Dus ik relativeerde vanaf
het begin zijn haat jegens iedereen die niet afwijzend staat tegenover
kritiek op het spectrum onderdrukking tot en met moorden vanuit of met een
beroep op een godsdienstwaanzin. Ik ging er ook vanuit dat Marc na enige
tijd zijn verkettering van alles dat anders is dan hoe hij zelf denkt zou
loslaten. Maar hij meent echt wat hij zegt. Wie Ayaan niet verkettert
bijvoorbeeld is in haar. Hoe je het ook ralativeert en hoe je het ook
bevraagt, wat ik meestal deed, met het jezelf stellen boven anderen die
afwijken of hun gedachten zoals Marc doet wordt het niks. En het negeren in
de zin van ach het is Marc maar lijkt me minder. Ik neem Marc serieus en
zijn denkwijze is een fenomeen dat we breed om ons heen zien. Mensen indelen
in groepen en ze daarbinnen willen houden of eruit gooien is precies wat
zware groepen als bijvoorbeeld die van onderdrukkende moslims doen. Lichtere
groepen oefenen ook groepsdruk uit hoor, ik hou dus ook vanaf mijn
kleutertijd niet zo van groepen, althans niet van groepsgedrag en
groepsdenken. En het is paradoxaal dat degenen die het minst in groepen
denken en zich onafhankelijk opstellen naarindividuen ongeacht vanuit welke
groepen ze komen het verdachtst zijn bij groepsdenkers. Voor de rest is het
meest wat Marc puur speculatief en knippend en plakkend over anderen erbij
verzint zotteklap. Maar nogmaals, representatief voor hoe velen in Nederland
denken en opereren. Het lijkt wel onze cultuur.

Fritz