Identificatieplicht / D66-voorzitter: "of reutelt de onderbuik"

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sat Jan 15 10:34:21 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Gut Fritz,

Wat heb jij vaak last van bonnen en controles! Woon je in een "verkeerde"
buurt, ga je door het leven als een halfnaakte homoseksuele neger in een
islamitische soepjurk met paarsgeverfd haar en een scheldende kaketoe op de
schouder? Of is je aanpassingsvermogen zo storend dat elk uniform zich op
je stort?

Overigens snijden die opmerkingen achteraf van burgemeester Pechtold wel
hout, in aanmerking genomen dat de politicus Pechtold destijds geen enkel
initiatief contra nam.

Je kunt overigens voor agenten het plezier in de identificatieplicht
behoorlijk verzuren. Een juridisch monster in mijn (niet directe) omgeving
opperde laatst bij een wijntje:

1. Bij staande houden twee legitimieme minuten in acht nemen voordat men
staande reageert.
2. Vervolgens uitvoerig vragen naar de legitimatie van de agent, mede
wegens de uitdijende sport die nepagent heet. Identificatie bestaat uit a.
personeelsnummer en bij aanhouden b. de ID van de agent zelf. De data noteren.
3. Daarna mobiel bellen met de wachtcommandant van het politiedistrict of
de politieregio via 0900-8844. Je niet laten afschepen door de telefonist,
maar je laten doorverbinden met de wachtcommandant die zijn naam dient te
noemen. Vragen of er agent die en die bestaat, en zo ja, of hij momenteel
dienst heeft. Klopt het niet dan om een patrouillewagen vragen voor nadere
identificatie van de staandehouder. Wil de staande houder zich verwijderen
dan deze als burger staande houden (citizen's arrest), in afwachting van de
politieauto.
4. Na bevestiging langzaam en nadrukkelijk je ID tonen. Je hoeft trouwens
je ID niet uit handen te geven (doet de agent/"agent" ook niet).

Een en ander duurt 10 minuten. Ergernis stijgt, productiviteit daalt.
Vooral zinvol in bij APV aangewezen controlebuurten. Kost je een keer wat
tijd, maar dient als rendabele investering in de toekomst, schijnt voor een
keertje best leuk te zijn.

Van een motoragent weet ik dat ze ongelooflijk de pest (zullen) hebben aan
zulke legale en behulpzame publieksreacties.