Advies: werken voor VUT-regeling

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sat Jan 15 13:40:39 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar wat is daar dan eigenlijk zo mooi aan, Martijn? Dat geld dat moet worden
uitgekeerd komt toch eerst ergens anders vandaan? Dat moet dus in de vorm van
belastingen of premies geheven worden. En is dan kennelijk bedoeld om een deel
van de werkzame bevolking geheel of gedeeltelijk vrij te stellen van werk.
Maar het probleem van de Nederlandse economie is nu juist dat we steeds minder
werken, dat de arbeidsproduktiviteit amper stijgt, dat het aantal werkenden
ten opzichte van het aantal niet-werkenden in de toekomst dramatisch
verslechtert, en dat aan de andere kant steeds meer geld nodig is voor de
mensen die het écht nodig hebben (ouderen, zieken, jongeren in het
onderwijs). Dus waarom zou je dan miljarden gaan rondpompen die de
arbeidsdeelname eerder ontmoedigt dan aanmoedigt, en vervolgens tekortkomen
als het gaat om de échte noden?
Groeten,
Bert Bakker.