'Jammer dat het zover heeft moeten komen.....' (vandalen sloegen weer toe)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Jan 14 19:35:52 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

muijz at dds.nl wrote:

>Al een beetje gewend aan je eenzame bestaan als
>weekend-vader?

Mijnheer, u weet niets van liefde. Dat blijkt.
Een van de mooiste geschenken die een man kan krijgen is vader worden.
Dat is een gevoel dat overweldigt en alle vezels raakt. De dieptse
vormen van liefde zijn die tussen ouder en kind. Dat gevoel is bij u
beschadigd, en dat is verdrietig, maar hou uw pijn aan anderen op te
dringen.
Mensen die geen ouder zijn kennen dit gevoel niet of nauwelijks. Dat is
hen niet kwalijk te nemen. Wat hen wèl is kwalijk te nemen is dat ze
minachtend kunnen doen over vaderschap of moederschap. Het komt voort
uit een zielloos en doellos bestaan zonder kinderen. Het is intens naar
voor ze, maar het is hún leven.
U nadert de vijftig en heeft nog niets op de wereld gezet. Geen grote
prestatie als een boek of een kind. Dat is naast uw misbruik in uw jeugd
een droevige, diepdroevige situatie. Ik kan me uw pijn en rancune wel
voorstellen.
Maar alsjeblieft, leef dit op mij  en anderen uit. Het is zo meelijwekkend.
Maak een kind, man, word vader. Weet uit ervaring waarover ik het heb,
maar hou op met naargeestig te doen over het puurste dat bestaat in een
menseleven: ouderschap.

How low can you go.