'Jammer dat het zover heeft moeten komen.....' (vandalen sloegen weer toe)

muijz at DDS.NL muijz at DDS.NL
Fri Jan 14 13:42:04 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl>:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Aangezien op PvdA fora dezelfde omnsmakelijkheden plaatsgrijpen als
> somtijds alhier, heeft de PvdA Amsterdam de volgende regels vastgesteld.
> Een goed voorbeeld?

Wie gaat redigeren wordt daarmee verantwoordelijk voor de
inhoud van het forum/de discussielijst. Dat lijkt me niet
verstandig. Er is ook een praktisch probleem: wie zou zich
willen belasten met het doorlezen en verwijderen van de
berichten?

> Reacties die worden verwijderd zijn:
>
> - Racistische opmerkingen

Lijkt me afhankelijk van de context.

> - Scheldpartijen en kwetsende, op de persoon gerichte, opmerkingen

Dan zouden dus de meeste van jouw bijdragen moeten worden
geschrapt. En die van Marc ook.

> - Ernstige beledigingen

Idem.

> - Ongevraagde reclame en spam

Komt op deze lijst nauwelijks voor.

> - Lege reacties of reacties waarbij de inhoud niet van toepassing is op
> berichten daarboven.

Wie bepaalt dat?

> - Dubbele reacties

Tja, er gaat weleens iets mis met de software.
(Zo kreeg ik gisteren tot driemaal toe dezelfde
mail van Lodewijk Asscher in de mailbox.)

> - Reacties zonder ondertekening

Hebben we het al over gehad; op Internet bestaat
het begrip identiteit nauwelijks.

> - Reacties zonder geldig e-mailadres

Dan zou je naar elke afzender een controlebericht
moeten sturen om te zien of dit gebounched wordt.

> - Reacties onder pseudoniem

Op Internet bestaat het begrip identiteit nauwelijks.
(Hoe kan men bijvoorbeeld bepalen of 'Hendrik de
Kleine' die hier in het verleden weleens postte,
ook IRL werkelijk bestaat?)

> De webredactie maakt zelfstandig afwegingen of reacties verwijderd
> worden en is daarbij onafhankelijk van partij en fractie. Uiteindelijk
> blijven in laatste instantie fractie en partij eindverantwoordelijk

Gelukkig is dat op deze lijst niet zo.

> Binnenkort komt er een nieuw forum, omdat het huidige is uitgewaaierd
> tot een onoverzichtelijk rommeltje. Ook zal er dan een
> e-mailverificatiesysteem worden ingevoerd.

Nou, dat wordt tijd.
Overigens: zoals ik hier heb aangetoond, biedt
ook dat geen garantie dat een bericht ook
werkelik afkomstig is van de afzender die bij het
bericht staat. Maar het is beter dan niets.

> Het is jammer dat het zover
> heeft moeten komen

Dat denk ik over de PvdA als geheel ook weleens.

Erik vdMb