Chomsky vergelijkt Falluja met Srebrenica

Albert Willemsen awillemsen03 at FREELER.NL
Wed Jan 12 21:49:04 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ook ik heb geweigerd, om dezelfde reden. Dat wil niet zeggen dat ik militair
een verachtelijk beroep vind. Het probleem zit er in dat regeringen op het
punt van militaire inzet vaak niet te vertrouwen zijn. Nederland zit niet in
Irak omdat we dat zo'n goede zaak vonden, maar omdat Den Haag Washington
niet voor het hoofd wilde stoten. Spanje ging, terwijl miljoenen mensen
tegen gedemonstreerd hadden.

Het vertrouwen dat regeringen en andere bestuurders juiste beslissingen
nemen, staat zwaar onder druk in Nederland. Daar moet snel wat aan gebeuren.
Dat geldt niet alleen voor Irak, maar ook op allerlei andere punten. Er
wordt van alles doorgedrukt. Een ander kiesstelsel zal daar niet veel aan
veranderen, de ervaring leert dat wie op zijn zetel zit vier jaar zijn gang
kan gaan. Alleen als de macht tussentijds teruggefloten kan worden (de
directe democratie waar wij voor stonden) valt daarin vooruitgang te
verwachten.

Albert